Cristian FAUR
Avem o industrie. Oameni ne mai trebuie. Avem cifre în creştere, avem investiţii (cu fonduri de la ciorap sau de la Europa) şi avem o piaţă poligrafică dinamică, o piaţă care ar putea să se plângă mai puţin, după părerea noastră, mai ales în condiţiile în care tipografii, clienţii şi furnizorii de pe tot mapamondul au mai mult sau mai puţin aceleaşi dificultăţi. Asta a dovedit-o drupa. Dar confirmări că lucrurile se îndreaptă în direcţia bună pentru mulţi dintre cei ce activează pe această piaţă vin şi de la noi de acasă.
O astfel de confirmare vine din interesul manifestat pentru Pack Expo 2016. Până la data redactării acestui material, 168 de organizaţii confirmaseră participarea la eveniment şi ne aşteptăm la un feedback pozitiv din partea vizitatorilor. Până la urmă, interesul era justificat, ştim cu toţii cu ce viteză creşte packaging-ul şi există destui oameni curioşi sau chiar dispuşi să încerce şi ei. Le urăm organizatorilor să aibă parte de mulţi vizitatori, lucru care să demonstreze cu atât mai mult potenţialul acestei nişe de piaţă în ţara noastră. Pentru că dincolo de tehnologii, noutăţi, de zgomotele maşinilor sau de produse în sine, această industrie este cu şi despre oameni.
Lipsa de personal calificat e o problemă veche şi din ce în ce mai grea în ultimii ani în industria poligrafică pe plan local. Subiectul n-a fost ocolit nici în revista noastră, însă cel mai prost se stătea pe partea de operatori calificaţi. Sau cel puţin aşa auziserăm noi de la managerii cu care stăteam de vorbă până recent. Acum, auzim tot mai des că într-o altă direcţie angajările scârţâie şi mai tare: la forţa de vânzări. Lecţia cea mai importantă pe care a învăţat-o multă lume din multe industrii de pe urma crizei care ne-a marcat începând cu 2008 a fost să fie proactivi.
Dacă până atunci venea clientul la noi, multe afaceri au ajuns până la urmă să facă invers: să se ducă ele la client. Cum? Cu ajutorul oamenilor, bineînţeles. Departamentele de marketing şi vânzări au fost greu încercate în această perioadă şi, în general, doar cei mai buni au rezistat. Însă astăzi, când industria scoate capul din tranşee şi vrea să se dezvolte, problema oamenilor buni a devenit şi mai serioasă. Mai ales în privinţa oamenilor buni al căror job este să te promoveze în faţa clienţilor şi să vândă. Mai mulţi manageri ne-au mărturisit că, de fapt, această parte de promovare a ajuns una dintre principalele atribuţii ale forţei de vânzări, pur şi simplu renunţând la alte canale.
Motivele ar fi două: pe de o parte, aşa te asiguri că mesajul chiar ajunge la client; pe de altă parte, este vorba despre confidenţialitate. Furnizorii, producătorii nu doresc ca detalii din ofertele lor să ajungă la concurenţă, exact cum nu sunt foarte entuziasmaţi să ştie că tot acolo au ajuns şi cifrele din contracte semnate cu clienţii. Şi poate că e normal. Însă promovarea exclusiv de la om la om are limitele ei, acum şi mai dure, din cauza pe care am menţionat-o mai sus: nu sunt disponibili oameni suficient pregătiţi, iar pregătirea durează, costă şi nici nu garantează că omul pregătit de tine va rămâne în echipa ta. Se pare că se impune o schimbare de strategie în industria noastră cea secretoasă în aceste condiţii. Poate că e timpul ca promovarea să se facă şi altfel. Poate că trebuie să lucrăm şi cu alţi oameni pentru propria promovare. Şi cu tehnologie. Fie ea print sau internet. Adică, la întrebarea din titlu răspunsul nostru este: oameni şi tehnologie.
Material publicat în revista Print Magazin ediţia nr. 73.