Cezar Răsuceanu, administrator Artprint: Vânzările se susțin cu termene corecte de execuție și prețuri competitive
Inființată încă din 1990, Artprint este prima tipografie particulară, cu tehnologie ofset, din România. An de an, datorită investițiilor realizate, lucrările efectuate de companie s-au diversificat, iar portofoliul de clienți a crescut. Anul trecut, Artprint a realizat o cifră de afaceri de 9,5 milioane de lei, de peste trei ori mai mult comparativ cu 2011, anul în care actualul administrator al tipografiei, Cezar Răsuceanu, a preluat compania. În luna septembrie, la Artprint au fost puse în funcțiune două noi linii de finisare achiziționate de la Muller Martini, în cadrul unui plan investițional care vizează creșterea productivității și reducerea costurilor.
În interviul acordat revistei Print Magazin, administratorul Artprint, Cezar Răsuceanu, ne-a relatat despre noile investiții realizate și planurile de viitor ale companiei.
Care au fost beneficiile recentelor investiții în utilaje Muller Martini?
Utilajele sunt pentru finisare. Mașini de broșare sau capsare. Investiția a crescut productivitatea foarte mult și a scăzut costurile cu aproximativ 30%. Lucram pe un sistem inovator, în patru ture, și acum l-am redus la două ture, de 12 ore. Realizăm deja o producție mai mare cu 20% decât înainte, când lucrau patru ture. Impactul investiției a fost mult mai mare decât ne-am așteptat. Clienții cu care lucram deja ne-au adus comenzi care ne fac să ne gândim să mai angajăm, din nou, oameni. Noi redirecționaserăm angajații către competitorii – prieteni. I-am angajat acolo ca să nu facem disponibilizări și trimiteri în șomaj, iar acum regretăm și ne gândim să aducem alții.
Câți angajați aveți?
Avem 72 de angajați. Maximum a fost de 97. Am avut reduceri de 30% de costuri salariale. Noi am lucrat foarte mult operațiuni manuale, pe care le-am eliminat și am introdus sistemul de finisare automată care necesită oameni puțini, iar calitatea este excepțională.
La ce cifră de afaceri ați ajuns?
În 2011, ultimul an în care tipografia a lucrat sub conducerea tatălui meu, a fost de 3 milioane de lei. Anul trecut am închis pe 9,5 milioane de lei, iar anul acesta previzionăm 11,5 milioane de lei – cifra de afaceri. În contextul în care utilajele din cadrul investiției lucrează din plin abia din această lună. În august, au lucrat doar jumătate din timp. Am avut și o sincopă pentru că a trebuit să repoziționăm utilajele și acest lucru a implicat o scoatere din funcțiune pe o perioadă de aproape trei săptămâni (pentru partea de tipar).
Cât reprezintă producția de carte, din punctul de vedere al profitabilității?
E mai puțin profitabilă cartea decât revista. Și e normal să fie așa. Însă ca volum, cartea depășește revistele. Circa 60% din producție este cartea și 40% diverse broșuri.
Aveți în vedere și diversificarea producției pe partea de tipar digital?
În momentul acesta suntem în faza finală de negociere și vom aduce un echipament performant. În primul rând pentru a ne realiza propriile teste de printare (proof-uri) și pentru a satisface nevoile clienților cu tiraje mici. Prin noua formulă de organizare, noi nu mai putem lucra tiraje sub 1.000 de exemplare pentru că ieșim din rentabilitate. Și atunci e bine să ai la dispoziție un echipament digital pentru a satisface nevoile clienților cu tiraje mai mici.
Cum evoluează programul investițional?
Tirajele noastre sunt în prezent între 1.000 și 12.000 de exemplare. În momentul de față ne aflăm la jumătatea programului de investiții. Urgența cea mai mare a fost finisarea. Finisarea îngloba cea mai mare forță de muncă manuală. Inconvenientul forței de muncă manuale nu este costul, ci viteza de execuție. Am rezolvat această problemă, intrăm acum în etapa a doua: suntem în fază finală de negociere pentru o mașină de tipar cu opt grupuri, cu inversor, format 64X88. Într-o săptămână-două semnăm. Mai avem câteva detalii de discutat cu Roland Henn, reprezentantul grupului Muller Martini, care urmează să sosească la București.
E un utilaj care se pliază pe genul nostru de lucrări actuale (broșuri). Câștigul pe care îl aduce acest utilaj este că: tipărește direct față–verso, este într-un format ideal pentru lucrările pe care noi le executăm, adică un multiplu de A4 și asta aduce, de la sine, în primul rând o economie de placă (într-un an economisim aproape 20.000 de euro). Apoi, viteza de tipar față-verso comparativ cu tipărirea o față după cealaltă este mai mult decât dublă. Iar la multiplicarea formatului la 64X88 mărești viteza de execuție până de patru ori față de ceea ce avem azi.
De asemenea, intenționăn să achiziționăm, în faza finală a investiției, o linie automată pentru coperți cartonate, tot de la Muller Martini….
Continuarea interviului îl puteți citi în ediția tipărită a revistei Print Magazin – Nr. 73
*Citește și: JJ Displays a ales să-și dubleze capacitatea de producție prin achiziția unui utilaj de fabricație românească