Afacerile GEKO COMERŢ merg bine şi în Bulgaria

Afacerile GEKO COMERŢ merg bine şi în Bulgaria

190
0
DISTRIBUIȚI

Am mai aruncat un ochi pentru dumneavoastră la vecinii din sud de la care nu lipsesc niciodată exemplele de succes atunci când vine vorba de tipar. Deşi piaţa lor este potenţial mai mică decât a noastră, nu o dată am dat peste afaceri care se mişcă mult mai bine decât multe dintre omoloagele lor de gintă latină şi, per total, bulgarii parcă îşi dau mai mult interesul să ţină stindardul sus în această industrie.

Ioana MARINESCU

De data aceasta, am mers să vedem cum stau lucrurile pe piaţa de producţie publicitară şi promoţionale la Sofia. Gazdele noastre au fost Miroslav Dimitrov, General Manager al Prisma Advertising and Print şi Stanislav Dimitrov, Marketing Manager în cadrul aceleiaşi organizaţii. Am vrut să discutăm cu ei despre propriul business, despre mediul de afaceri din ţara lor şi din regiune aşa cum îl resimt din postura de concurenţi pe piaţa liberă şi, nu în ultimul rând, cu ce noutăţi se mai laudă prin parcul de utilaje.

Sunt deja de 20 de ani pe piaţă. Specialitatea casei: cum spuneam, promoţionalele. În portofoliul companiei se numără nume precum ceasurile Senator. Sunt pregătiţi atât pe partea de import şi distribuţie graţie facilităţilor proprii de stocare, cât şi pe partea de print. Serviciile firmei, spun reprezentanţii, pot fi denumite full, compania făcând şi outsourcing pe partea de servicii de tipar.

Iar acesta reprezintă şi viitorul pentru regiunea noastră, cred gazdele noastre. O regiune cu ţări precum Bulgaria, România sau Polonia poate reprezenta un adevărat hub pentru această industrie, a externalizării serviciilor de tipar. Vin tot mai multe comenzi din Europa pentru servicii specifice de print sau de producţie de ambalaje şi atât. Costurile de producţie, influenţate fără doar şi poate şi de salariile mai mici din zonă, fac ca producţia tipografică să devină un lucru rentabil de făcut aici pentru cei din vest, cel puţin pe nişte etape ale procesului.

Oamenii din faţa noastră spun că Internetul nu va putea înlocui niciodată tiparul. Nici impactul de până acum pe care l-a avut unul asupra altuia nu a fost chiar aşa catastrofal. S-au mai mutat unele lucruri de ici colo, altele doar s-au duplicat şi sunt acum prezente şi fizic, şi virtual, dar, până la urmă, suntem încă oameni şi tuturor ne place să atingem lucrurile din jurul nostru, ne plac lucrurile palpabile. Tiparul şi publishingul nu vor dispărea doar pentru că a apărut Internetul. Dimpotrivă. Acesta din urmă le dă furnizorilor de print şi editorilor şansa de a beneficia de noi instrumente pentru a ajunge la clienţi.

Iar acest lucru a fost observat chiar la compania cu ai cărei reprezentanţi am stat de vorbă: ei înşişi descoperă că au clienţi noi care i-au găsit cu ajutorul internetului. Mai mult, cu cât este mai de calitate site-ul companiei, cu atât mai mulţi clienţi ajung să fie interesaţi de serviciile ei.

Ca şi în alte părţi, şi pe piaţa bulgară se pune o mare presiune pe preţ, dar şi viteza contează foarte mult. Cei mai avantajaţi sunt furnizorii care pot satisface comenzi direct din stoc, pentru un timp de răspuns cât mai scurt. Iar mixul de clienţi este cam acelaşi cu cel pe care îl deserveşte o companie de acelaşi profil de la nord de Dunăre: clienţi agenţii şi clienţi finali (aceştia din urmă fiind, în general, din rândul companiilor mari, în timp ce în cazul agenţiilor se lucrează şi cu organizaţii medii sau mici).

Cei mai mulţi clienţi, şi în consecinţă şi cele mai multe contracte, sunt în Sofia, la fel ca şi în cazul ţării noastre, unde marea majoritate a afacerilor se fac în capitala Bucureşti. Mai există o oarecare concentrare de afaceri în zona de est a ţării, în jurul oraşelor Varna sau Burgas, dar, după cum spuneam, pe piaţa poligrafică bulgară ora exactă se dă „la centru”.

Cei de la Prisma spun că n-au cumpărat ultimul model Mimaki UV pentru că i-ar fi convins faptul că îl comercializa conaţionalul lor, Lazăr Panov de la Geko Comerţ, ci în primul rând pentru că i-a convins nivelul de calitate la care lucrează maşina, ca şi raportul dintre calitate şi preţ pe care îl oferă aceasta, cu accent pe cuvântul „calitate“. „Calitatea este cea mai bună. Să fim sinceri cu dumneavoastră, mergem la multe târguri, ajungem şi pe la Hong Kong, pe unde mergem toată lumea ştie de Mimaki. Şi când vorbeşti cu parteneri sau viitori parteneri şi le spui că ai Mimaki ştiu toţi despre ce vorbeşti. Nu e vorba de vreun brand de care nu a auzit nimeni. Când spui Mimaki, spui calitate, asta este. Acesta este unul dintre cele mai importante motive pentru care am cumpărat maşina. Primisem mai multe oferte din mai multe părţi, dar nu eram siguri de software, de calitate, de mai multe lucruri. Dar cu Mimaki ştii că ai calitate şi că produsul finit este bun. Nu vrem să le facem reclamă, dar suntem chiar foarte mulţumiţi de ei. Şi nici nu o facem pentru vreun discount la o următoare achiziţie de la ei, deşi dacă va fi cazul, următoarea va fi tot Mimaki, sigur. Şi am rămas impresionaţi şi de nivelul tehnic al celor din echipa care a asigurat instalarea, şi de felul lor de lucru, şi de sfaturile lor competente. Suntem mulţumiţi, deci, mai ales de viteză, dar şi de faptul că poate lucra foarte mult. În perioada de când este la noi, maşina a lucrat nu o dată perioade de peste opt ore non-stop,” au spus interlocutorii noştri.