Tipografia Fast Print face export de print și de carte în 24...

Tipografia Fast Print face export de print și de carte în 24 de țări din toată lumea

943
0
DISTRIBUIȚI

Tiraj de aproape 2,5 milioane de exemplare pentru o carte în România

Tipografia Fast Print și Editura Viață și Sănătate, care fac parte din același grup ce are ca acționar majoritar Biserica Adventistă de Ziua a Șaptea, au avut un parcurs crescător continuu, ajungând la o cifră de afaceri de aproape 3,2 milioane de euro anul trecut, realizată în principal din cărți și reviste. De aceea își permite să investească în echipamente Komori noi luate de la Printman. Însă parcursul nu a fost unul ușor, dar companiile beneficiază de o structură foarte bine pusă la punct. Domnul Iacob Pop, General Manager la cele două entități, ne-a răspuns cu mare deschidere și sinceritate întrebărilor în care am detaliat povestea și activitatea firmelor.

Dan CĂLIN

Care a fost evoluția firmei de la început până în prezent și care au fost etapele dezvoltării?
Editura Viață și Sănătate funcționează cu acest nume din anul 1994. După Revoluție a avut alt nume și dimensiuni mai mici, fiind o perioadă de reorganizare. În anul 1994 au fost stabilite numele, logoul și domeniile în care vom produce carte. De atunci acoperim câteva domenii importante: sănătate/prevenție, familie și spiritualitate. Oamenii noștri de vânzări sunt calificați, instruiți și autorizați de Institutul de Sănătate Publică pentru a putea prezenta informații documentate și a susține seminarii în urma cărora expun oferta noastră de carte. Apoi a urmat o etapă de formare a echipei, oameni pregătiți în cele trei domenii. Astfel că șapte ani, până în anul 2000, editura noastră a crescut pe linia calificării oamenilor și a cooptării în echipă a unor specialiști.
După această perioadă ne-am așezat mai bine în piață. În principal, noi deservim credincioșii Bisericii Adventiste de Ziua a Șaptea pentru că avem ca asociat unic această biserică, dar producția noastră de carte se adresează publicului larg. Astfel că până în anul 2005 ne-am pus la punct liniile de distribuție și de vânzare, având trei zone: abonamente pentru reviste și alte categorii de materiale, 40 de librării proprii în aproape toate județele și 180 de agenți de vânzare în toată țara. Trebuie menționat că sunt publicații la care avem peste 50.000 de abonați, toate acestea făcându-se în anul anterior până în luna octombrie. Astfel avem asigurată finanțarea acestor publicații pentru anul următor, știind exact cât trebuie să producem. În plus, de 18 ani avem standuri pe tot litoralul românesc în perioada estivală unde vindem cărți, dar oferim și servicii medicale simple, cum ar fi măsurarea tensiunii arteriale sau a indicelui de masă corporală.
Ca să înțelegeți mai bine trebuie să vă spun că anul 2009 a fost unul foarte bun pentru cifra noastră de afaceri, în 2010 am scăzut cu 11% față de anul anterior, în 2011 am urcat cu circa 5% comparativ cu 2010, iar în 2012 am depășit anul 2009, în 2013 am crescut din nou, ca să ajungem în 2014 când am depășit cu mult anul 2012. Astfel, anul trecut am înregistrat cea mai mare cifră de afaceri a editurii. Față de anul 2005, în 2014 am avut o cifră de afaceri de 3,6 ori mai mare, adică am ajuns la peste 14 milioane de lei.

Cum a evoluat tipografia din punct de vedere tehnologic?
Într-o vreme s-a considerat că tipografia trage în jos editura și că necesită investiții foarte mari în retehnologizare și dotări permanente. Astfel că a fost luată decizia de a despărți cele două domenii în două firme diferite: Editura Viață și Sănătate și Tipografia Fast Print. Cele două au aceeași conducere, dar le-am despărțit din punct de vedere contabil pentru a vedea cum evoluează separat. Sunt zece ani de atunci și s-a constatat foarte clar că tipografia este mai sus decât editura. În plus, cea de-a doua este susținută de multe ori de prima.
În tipografie investițiile sunt necesare constant. Începând din anul 2005 am avut mai multe etape în acest sens. În anul 2007 am achiziționat un echipament de policromie în urma unei experiențe interesante cu cei de la Printman de la care ne aprovizionăm cu materiale de 18 ani. Lor le-am cerut părerea despre schimbările de tehnologie pe care doream să le realizăm. Am fost profund impresionat de faptul că domnul Paul Zamfir, directorul Printman, după ce ne-a cerut toate informațiile cu privire la ceea ce voiam să facem, ne-a prezentat toate soluțiile de pe segmentul respectiv care existau pe piață, nu doar cele pe care le puteau oferi, cu avantaje și dezavantaje. Ne-a impresionat și, după ce am comparat toate variantele de echipamente, am luat primul Komori de la Printman cu peste 400.000 de euro.
O a doua etapă a avut loc în anul 2009 când, în urma unui proiect cu fonduri europene, am mai luat un echipament Komori de la Printman, de această dată unul alb-negru în două grupuri. În plus, am achiziționat și un CTP, o mașină de broșat, una de fălțuit și una de tăiat. Cu această linie de producție am reușit să facem un salt calitativ care a impresionat abonații și clienții noștri. Așa am reușit să obținem și un raport calitate/preț foarte bun. Valoarea totală a investiției a fost de 2,3 milioane de lei fără TVA.
Apoi am constatat că mașina Komori luată în anul 2007 nu mai făcea față comenzilor pe care le aveam și care erau în creștere. Așa că anul trecut am realizat cea mai mare investiție într-un singur utilaj – aproape 710.000 de euro – pentru un Komori Lithrone S29 H-UV de la Printman. Suntem foarte încântați de ea. Avem aproape jumătate de an de când am instalat-o și am printat deja peste 5,3 milioane de coli. Asta chiar dacă la început am fost puțin îngrijorați pentru că aveam acoperită puțin peste jumătate din capacitatea ei de lucru. Nu a fost cazul pentru că de atunci am fost nevoiți să organizăm și al treilea schimb pentru a onora toate solicitările. În plus, suntem în pragul semnării unor contracte cu solicitanți din alte țări cu ajutorul cărora ne vom acoperi întreaga capacitate pe care o avem disponibilă în prezent cu două schimburi, ele urmând a constitui 20-25% din totalul producției.

Investițiile realizate sunt cu fonduri proprii sau ați accesat și credite bancare?
Nu am luat niciodată bani de la bănci, chiar dacă ne tot caută și ne fac tot felul de oferte. Am considerat că cel mai bine este să nu ne împrumutăm de la bănci și dacă avem nevoie de bani să-i cerem asociatului unic, tot sub formă de împrumut.

Care au fost motivele alegerii Printman ca furnizor de echipamente și cum este colaborarea?
În primul rând datorită comportamentului domnului Paul Zamfir, despre care am vorbit, și pe baza experienței de peste 18 ani de colaborare; există o puternică relație de încredere. Dar acesta nu a fost singurul motiv. În plus, în afaceri este indicat ca din când în când să reanalizezi colaborările pe care le ai cu alte firme și să le renegociezi dacă este cazul. Iar cei de la Printman au fost tot timpul dispuși să facă acest lucru, ceea ce este foarte important. În afaceri trebuie tot timpul să oferi garanții și bonusuri. Iar cei de la Printman, în afară de garanții ne-au dat și bonusuri. De pildă, am construit acest sediu în anul 2012 în cinci luni și am fost nevoiți să mutăm toate echipamentele aici, fapt care însemna o perturbare a activității noastre. Firma Printman, prin conducerea ei, ne-a asigurat de ajutorul lor pentru demontarea și remontarea echipamentelor fără nici o pretenție financiară. Ca specialiști, ei au știut foarte bine ce și cum să facă, astfel că mutarea a fost realizată în timp foarte scurt. Aceste bonusuri contează enorm de mult și au ca rezultat consolidarea relației de afaceri în care câștigă fiecare partener. Iar beneficiile vin și altfel, ei aducându-ne la mașina nouă de tipar mai mulți clienți decât am găsit noi. De aceea, pot spune că relația noastră cu ei este una foarte bună și sper că și ei consideră același lucru.

Care este procentul din volumul producției pe care îl au cele trei domenii în care produceți carte?
Cel mai mult producem carte pe domeniul spiritual, inclusiv Biblii pentru care suntem și unul dintre marii distribuitori din România. Însă adaosul nostru pe acest segment este foarte mic, intenția noastră fiind aceea de a nu ieși în pierdere, nu de a face profit din aceste cărți. Să vă dau câteva exemple, ca să vedeți ce înseamnă tirajele pe acest domeniu. Avem un proiect care se numește „Cartea anului”, iar în 2008 am avut un titlu care a beneficiat de un tiraj de peste un milion de exemplare. Anul următor, o altă carte din același proiect a fost vândută în 2.370.000 de copii. Dar trebuie spus că prețul a fost foarte mic – 1,5 lei/exemplar. Așadar, domeniul spiritual deține 50-60% din volumul nostru de carte. Al doilea este domeniul sănătății cu 30-35% și al treilea este cel al familiei cu 20-25%.

Cum merg cele trei domenii în care tipăriți și vindeți carte? Probabil că cea religioasă este în creștere în România pentru că se știe că cu cât este mai sărac un popor, cu atât este mai religios.
Cartea religioasă este într-o ușoară creștere, fapt mult mai evident la cartea pentru copii. Dar înregistrăm o scădere evidentă pe reviste, ea fiind constantă în fiecare an, cu procente cuprinse între 3 și 5%, iar la unele reviste chiar mai accentuată. Aceeași tendință se observă și la abonamente, chiar dacă ritmul este mai lent.

Ați spus că lucrați și pentru export.
Avem abonați individual și colaborăm cu firme de distribuire a publicațiilor din 24 de țări pentru care livrăm produsele noastre. În plus, o bună parte dintre titlurile pe care le-am produs în redacția noastră au fost preluate de alte edituri din afara țării. Practic, avem relații comerciale și schimburi de experiență cu alte 40 de edituri din toată lumea. Preluăm cărți scrise în mai multe limbi: în principal în engleză, dar și în spaniolă, franceză și portugheză de la brazilieni.

Cum vă adaptați noilor realități din piața de carte?
Trebuie să fii foarte atent la ele. Dacă înainte un cliclu de viață în piață era de 40-50 de ani, acum este de ordinul lunilor. Cu puțin timp în urmă am hotărât să înființăm un subdepartament în cadrul redacției – cartea pentru copii. Am constatat că acesta este un domeniu în care vinzi oricât de mult produci, singura problemă fiind în cât timp vinzi. În plus, oamenii solicită tot mai mult oferte pe online, motiv pentru care în prezent dezvoltăm o platformă dedicată vânzării de cărți și de reviste în format digital.

În tipografie lucrați exclusiv pentru editură sau și pentru terți?
A fost o vreme în care 90-95% din capacitatea tipografiei era dedicată editurii, având perioade de supra-sarcină în care trebuia să externalizăm o parte din producție. De aceea ne-am retehnologizat, pentru a mări capacitatea. Așa am ajuns în prezent ca aproape 45% din producția tipografiei să fie dedicată clienților externi.

Ați impus restricții în ceea ce privește domeniile lucrărilor pe care le realizați pentru terți?
Da. Noi nu vom tipări niciodată, oricât de mare ar fi câștigul și chiar dacă nu apare numele nostru, lucrări pornografice sau reclame pentru țigări și băuturi alcoolice deoarece ne considerăm o editură creștină care ia ca reper Biblia.

Ce categorii de print puteți produce?
În primul rând carte și revistă, dar și afișe, flyere, pliante – adică producție publicitară. Iar cu ajutorul noului echipament putem tipări și pe suport de plastic. Am intrat deja și pe această ultimă zonă de activitate, realizând etichete pentru sticle de apă minerală.

Externalizați anumite proiecte pe care le aveți?
Noi suntem specializați pe producție de carte în tiraje cuprinse între 1.000 și 10.000 de exemplare. Atunci când proiectele sunt mai mari ne ducem cu ele la furnizori de tipar pe mașini rotative pentru că și timpul de realizare și costul sunt mai reduse decât la noi. Pe această zonă lucrăm și cu tipografii din alte țări, unele chiar din Asia.

Cum stați cu încasările? Începe să-și revină piața din acest punct de vedere?
În general, în viața oricăror firme există clicluri într-un an din acest punct de vedere. Așa este și la noi. Dacă ne veți vizita toamna, ne veți găsi fericiți pentru că încasăm banii pentru abonamente. Avem și noi probleme cu clienți care întârzie cu plățile, dar încercăm să-i înțelegem și să stabilim împreună cu ei un calendar rezonabil. De aceea, nu am avut situații în care să ajungem la recuperatori.

Ce alte proiecte aveți în lucru în afară de platforma online?
Căutăm să ne dezvoltăm și să ne extindem cu producția în zonele în care observăm un interes mai mare al cititorilor. Am vrea să creștem pe segmentul cărților pentru tineri, dar trebuie să ai produse de bună calitate pe care să le oferi. De aceea, construim o echipă care să fie specializată pe acest segment.

Komori Lithrone S29 H-UV
Echipamentul este o soluție puternică pentru lucrări în tiraje mici, una dintre problemele cheie cu care se confruntă industria tiparului în prezent. Mașina este consolidată cu funcții care îmbunătățesc calitatea tiparului și performanța echipamentului, scurtează timpii de pregătire și producție, facilitează operarea, îmbunătățesc durabilitatea și fiabilitatea și micșorează impactul asupra mediului. În plus, el gestionează cu ușurință un rol dublu, tipărind pe substraturi subțiri și groase cu rezultate excelente. Această versatilitate deschide noi oportunități pentru tipărirea de ambalaje de lux, etichete speciale și carduri din plastic, dar și alte substraturi deosebite și cu valoare adăugată mare.
Număr de culori: 4;
Viteză maximă de tipar: 16.000 de coli/oră;
Viteză minimă de tipar: 3.000 de coli/oră;
Format maxim coală de tipar: 530 x 750 mm;
Format minim coală de tipar: 200 x 280 mm;
Format maxim imagine tipărită: 520 x 740 mm;
Grosime substrat: 0,04 – 0,8 mm;
Format plăci: 605 x 745 mm;
Format cauciuc: 678 x 770 mm.
IMG_6535IMG_6535

IMG_6536

IMG_6538

IMG_6541

IMG_6543