Succesul devine verde

Succesul devine verde

20
0
DISTRIBUIȚI

Evenimentul „Dialogul ecologic”,care a avut loc în martie anul acesta la Academia de Media Tipărită din Heidelberg, a arătat că tipăritul „verde” se dovedeşte a fi o reţetă reală pentru succes. Firmele tipografice inovative au folosit această oportunitate pentru a prezenta cele mai noi soluţii şi a face schimb de informaţii. Printre cei prezenţi a fost şi firma care a câştigat recent Premiul de Tipografie ECO Heidelberg pentru cea mai sustenabilă companie.

Protecţia mediului poate fi ingenios de simplă. De exemplu, firma Star Druck din sudul Germaniei utilizează căldura obţinută din deşeuri de la maşinile ei tipografice pentru a încălzi nu doar anexele sale, ci şi pe acelea ale unei companii învecinate de vânzări prin poştă. Mult mai multe soluţii sustenabile şi
extrem de necostisitoare precum aceasta au fost prezentate la evenimentul „Dialogul ecologic”.

 

Cea mai sustenabilă firmă tipografică

Evenimentul a furnizat cadrul pentru ceremonia de acordare a Premiului de Tipografie ECO. Hemlock Printers Ltd. din Burnaby, Vancouver, Canada, a câştigat premiul principal care a fost decernat alături de suma de 30.000 de euro, câştigătorul fiind ales de un juriu internaţional. De mai mult de 20 de ani compania este în permanenţă la originea unor inovaţii în tipografia ecologică şi a impresionat juriul cu abordarea ei integrată care încorporează producţia, managementul de clădire, administraţia (de exemplu iluminat cu corpuri de iluminat economice, izolaţie) şi logistica transporturilor de bunuri şi angajaţi.
De asemenea, Hemlock aplică abordarea sa sustenabilă şi în ceea ce priveşte hârtia, consumabilele şi metodele de îndepărtare. De exemplu, în loc să arunce cernelurile în surplus, compania le amestecă cu cele proaspete în propriul laborator, un program special de computer furnizând „reţeta” necesară. Compania canadiană este deschizătoare de drumuri şi în ceea ce priveşte strategiile de marketing agresive pentru tipărire pe hârtie ecologică (reciclată şi FSC). Un impuls nou şi o grămadă de idei provin de la cei 240 de angajaţi care sunt implicaţi în mod activ în program prin propriile grupe de lucru. Iniţiativa „Dumpster Dive/plonjare în container” este legendară. Chiar managerii de top efectuează „plonjări în containere” pentru a monitoriza succesul schemei de separare a deşeurilor. Hemlock transmite mai departe know-how-ul ei prin susţinerea de conferinţe şi seminarii pe tot cuprinsul Americii.

 

Cea mai inovativă soluţie

Yoshida Printing din Nigata, Japonia, a fost câştigătorul unanim al Premiului de Tipografie ECO la categoria „Cea mai inovativă soluţie” pentru conceptul ei de „tipărire proaspătă” care este orientat către producţia la cerere de tiraje mici. Yoshida Printing permite clienţilor să tipărească produse cum şi când au nevoie de ele. Un contract cadru anual detaliază numărul de copii şi preţul total. Conceptul de „tipărire proaspătă” înlesneşte ca schimbările, cum ar fi cele de preţuri sau conţinut, să fie incorporate în următorul set de tipărituri pe termen scurt. Această soluţie minimalizează riscul ca materialul tipărit – cum ar fi cataloagele – să conţină date învechite sau să se murdărească în timpul depozitării. Acest concept nu este numai prietenos cu portofelul clientului, ci şi taie din consumul de hârtie şi din hârtia deşeu.

 

Cum să…

Participanţii la „Dialogul ecologic” – un număr important de firme tipografice din Germania, Austria şi Elveţia, ale căror operaţiuni sunt în mod particular prietenoase pentru mediu – au avut şi oportunitatea de a prezenta soluţiile lor şi de a face schimb de informaţii referitoare la cele mai bune practici. „Din punct de vedere economic are cât se poate de mult sens să îţi angrenezi compania în sensul principiilor ecologice. Principiile noastre favorabile mediului ne-au ajutat să ne facem noi clienţi şi să primim comenzi mai mari,” spune Ralf Lokay, patron Lokay Druck, cu sediul în Germania centrală. Operaţiunile companiei sunt neutre pentru climat şi cu VOC/compus organic volatil redus. Două treimi din hârtia pe care o utilizează este certificată FSC. Următorul subiect de pe agendă este îmbunătăţirea eficienţei energetice prin termoizolarea clădirii şi prin recuperarea căldurii din sala maşinilor de tipar.

 

Motivaţia este cheia

Participanţii la eveniment au fost de acord că „tipăritul verde” este o chestiune mai mult de atitudine decât de tehnologie. Achim Schorb, purtătorul de cuvânt al comitetului de la Institutul pentru Energie şi Cercetare de Mediu din Heidelberg a pus punctul pe i când a spus: „Chiar şi maşinile cele mai ecologice din Heidelberg nu vor da rezultate dacă tipografii nu sunt interesaţi de tiparul ecologic.” Unii reprezentanţi ai tipografiilor au spus că cele care dau naştere problemelor sunt structurile de luare de decizii ale cumpărătorilor de produse tipografice. Ei cred că clienţii sunt interesaţi de produse tipografice sănătoase din punct de vedere ecologic,
dar adesea nu clienţii dau comenzile, ci cumpărătorii. Iar ei sunt interesaţi de un singur lucru – preţul.