Ultimul trimestru al unui an care a început sub semnul unei instabilități guvernamentale este privit cu oarecare apatie de către antreprenori. Sarabanda măsurilor legislative anunțate cu pompă și, mai apoi, retrase mai mult sau mai puțin pe furiș a scurtcircuitat mediul de afaceri care a adoptat o poziție defensivă. Cei mai mulți dintre antreprenori privesc cu rezerve măsurile pe care actualul guvern le anunță. Excepție nu fac nici cei implicați în domeniul imprimării. Am invitat 23 de manageri din domeniu să își expună punctul de vedere asupra unor teme de interes ale mediului economic actual.
1. România continuă să fie în topul țărilor Uniunii Europene în ceea ce privește creșterea economică. S-a resimțit aceeași tendință dinamică și în afacerea dumneavoastră?
2. Suntem la jumătatea exercițiului financiar în ceea ce privește fondurile europene, iar proiectele lansate până în prezent sunt în valoare de 13 miliarde euro. Ați aplicat în cadrul afacerii pentru astfel de fonduri? Cum sunt influențate vânzările? Există o evoluție vizibilă a acestora datorată absorbției de fonduri europene?
3. Recent, organizartorii târgului Print&Sign au afirmat că doresc să transforme acest târg într-unul regional. Credeți că Bucureștiul poate fi un centru regional al industriei tiparului, în Balcani?
Adrian Ghinguleac, general manager Algernon
1. În primele opt luni ale anului 2017, Algernon a înregistrat creștere, ceea ce confirmă trendul ascendent manifestat în ultimii ani în industria de publicitate. Pe această cale doresc să mulțumesc tuturor partenerilor Algernon care au făcut posibilă această creștere și cărora încercăm de fiecare dată să le livrăm servicii la cel mai înalt nivel.
2. Până în acest moment, Algernon nu a accesat fonduri europene, toate investițiile fiind realizate din resurse proprii. Este foarte adevărat că, datorită accesării fondurilor europene, multe firme și-au cumpărat utilaje ceea ce a influențat consumul de materie primă.
3. București este o capitală în plină ascensiune și a început să stârnească interesul companiilor din imediată vecinătate a țării noastre. Investițiile făcute în ultimii ani în industria de publicitate mă îndreptățesc să cred că Print & Sign poate fi în viitorul apropiat mai mult decât ce este astăzi.
Ionuț Florescu, general manager Best Print
1.Creșterea economică record din semestrul 1 2017 este o falsă creștere economică, având la bază exclusiv creșterea consumului de produse și servicii importate. Atâta timp cât investițiile publice se prăbușesc de la an la an, iar strategiile statului de stimulare și dezvoltare a mediului privat local lipsesc cu desăvârșire, nu întrevăd șanse rezonabile că modelul de creștere economică să ajungă să aibă la bază, așa cum este firesc, produsele și serviciile locale, nu cele importate. Best Print Services nu face excepție în tot acest peisaj economic, simțind mai degrabă o deteriorare a calității mediului economic și, implicit, a posibilităților de dezvoltare pe termen mediu-lung.
2.Compania noastră a finalizat cu succes acum câțiva ani două proiecte co-finanțate din fonduri europene. Între timp condițiile de eligibilitate pentru astfel de fonduri au devenit extrem de restrictive pentru domeniul nostru de activitate, cel puțin în zonă București-Ilfov. Suntem la acest moment în fază de înțelegere a tipurilor de proiecte de dezvoltare pentru care există șanse reale de finanțare din aceste fonduri.
3.Da, cred că este posibil acest lucru în măsură în care dinamică dezvoltării acestui segment industrial va fi una pozitivă, atât din punct de vedere al bugetelor pe care industria poligrafică le va avea la dispoziție cât și a gradului de consolidare a pieței tipografiilor offset, o piață caracterizată de foarte mulți jucători de talie mică, foarte puțini de talie mijlocie și, cel puțin din punctul nostru de vedere, nici unul de talie regională. Ori un centru regional în orice industrie, fie ea și industria tiparului, nu poate exista în lipsa unor jucători puternici, de talie regională.
Mihai Drilea, general manager DCM Design
1. Desigur, avem cea mai mare creștere din ultimii 5 ani și cele mai mici prețuri din ultimii 7.
2. Nu și nu cred că voi aplica. Mi se pare absurd să devii sclavul propriei afaceri, fiind nevoit să te supui tuturor regulilor banilor primiți.
3. Este bine să avem țeluri înalte, însă nu știu dacă este posibil la noi datorită infrastructurii. Romexpo poate susține un astfel de eveniment mai ales că a finalizat încă 12.000 mp de spațiu expozițional însă problemă este cu accesul pe drumurile noastre cu utilajele din toată Europa.
Dragoș Deme, 33 de ani, director general, DeMedia Adv
1. Atât timp cât ești serios, muncești responsabil și corect, nu ai cum să nu ai creștere. Dacă respecți aceste treo lucruri, tot timpul vei avea succes, nu contează ce afaceri faci, poți să vinzo mere sau să faci calendare. Nu are legătură cu creșterea economică. Ca simplu fapt, DeMedia s-a lansat în perioada crizei economice și tot în aceea perioadă s-a dezvoltat. Când a venit criza, atunci a început dezvoltarea noastră. Când toate firmele mari au avut de suferit, noi prin seriozitate și muncă, cu eforturi mari am reușit să ne poziționăm pe piață și să creștem de la an la an.
2. Nu, toate investițiile le facem din fonduri proprii. Niciodată nu am apelat la fonduri europene sau altă formă. Nu ne interesează acest aspect deoarece birocrația din România complică foarte mult investițiile pe fonduri europene. Preferăm să facem investițiile cu banii noștri, ne asumăm responsabilitatea pe ele și nu avem niciun stres. Știi că ai cumpărat, când vrei, ce utilaj ai vrut și nu peste trei ani când ți se aprobă nu știu ce dosar și utilajul respectiv nu mai este tehnologic valabil pentru nevoile tale. Când sari de la un nivel de un milion de euro, la 10 milioane de euro cifră de afaceri, e posibil să faci unele greșeli. Unele pot fi mari când te arunci în fel de fel de investiții. În astfel de situații, deciziile sunt mai dificile, mai stresante. Iar dacă nu ai experiență. Când treci prin toate etapele, când parcurgi un drum bine definit, poți gestiona mai eficient afacerea, fără să ai pierderi mari.
3. Nu are cum. Am fost în Polonia anul trecut. Dacă vezi ce complex expozițional au făcut la 30 de kilometri de Varșovia, într-o pădure, ce parcări sunt, ce condiții sunt și ce expozanți vin. Iar metrul pătrat la târg acolo, e 15-20 de euro, ceea ce permite tuturor companiilor să fie prezente, să expună. Plus că existau standuri de toate dimensiunile, unele chiar de doi metri pătrați, dar și standuri de 700 metri pătrați. Ai de unde alege. E vorba de modul de organizare, infrastructură și altele. Exista autostradă până în Varșovia, cu acces facil, ceea ce nu putem discuta în cazul de aici.
Cătălin Neamțu, general manager DK Expo
1. Firmele pe care le conduc au profitat din plin de criză din 2008 și de atunci înregistrează creșteri în fiecare an.
2. Nu. Care absorbție? Dacă aceste fonduri ar fi accesate, cu siguranță s-ar simți și o creștere a vânzărilor, cel puțin în domeniul în care lucrez.
3. Poate fi, depinde de o serie de elemente: dimensiunea pieței – este astăzi România o piață puternică în Balcani? Apoi, depinde de forța și profesionalismul organizatorului și nu în ultimul rând de susținerea și implicarea directă a statului. Oricare din cele trei elemente lipsește din ecuație, șansele de reușită scad. Ca organizator de expoziții, îmi înțeleg colegii de breaslă pentru că și eu la rândul meu visez către stele. Î i felicit pentru optimism și le țin pumnii. Apoi, dau drumul la televizor și mă trezesc brusc din visurile mele. Orice demers internațional reușit aduce o plus valoare uriașă României, așa încât le doresc mult succes organizatorilor. Păcat că din întrebarea dumneavoastră lipsește și al doilea cuvânt, atât de drag mie, “Sign”.
Radu Croitoru, general manager Elettrograf
1. Există creștere economică și se simte dar este numai pe consum. Au fost vânzări constante și în lunile de vară. Dacă creșterea economică ar fi din industrie, cursul euro-leu ar fi mai mic și nu spre 4,60 ci spre 4,45 cum era în trecut. Reversul medaliei: este creștere economică la noi dar sunt produse la care producătorii au anunțat sau chiar au crescut prețurile. Față de alți ani avem profitul mai mic întrucât „premiem” cu produsele noastre clienții fideli.
2. –
3. Ar putea să fie. România/Bucureștiul este țara/orașul cu populația cea mai numeroasă din Balcani. Din 2018 vom încerca să ne orientăm pe piețele occidentale.
Florin Puzdrea, general manager EMA Paper
1. Ce treabă mai are dinamica economiei în general cu printul când domeniile de expansiune care ne duc în topul creșterii economice europene consumă orice alceva dăcât hârtii și cartoane grafice? Trăiască (încă) lohn-ul, IT-ul de vârf, call centerele, vânzările online și exportul de componente auto ! Hai că nici în agricultura n-a fost rău, dar tot fără hârtii fără lemn:). Faptul că firmele de curierat au trecut voios la digitalizarea operațiunilor de POS duc la scăderea consumului de formularistică; bugetarii în sfârșit păr să renunțe la imprimantele cu ace. Pe de altă parte, e dezastru demografic- și heirupism în rândul decidentilor- așa că produsele destinate școlii sunt în cădere liberă. Piață de carte parcă se redresase în ultimii doi ani, acum văd că a luat-o ușor în jos.
2. Nu am aplicat pentru că sunt cantonat într-un județ nepotrivit – Ilfov – pentru majoritatea finanțărilor. Am preferat să fac un RK scump al stivuitorului vechi decât se aplic pentru o măsură recentă, având în vedere raportul valoare / timp prilejuit de realizarea documentației de proiect. În zonă tradițională – tipar offset coală și bobină – evident că nu. În producția de ambalaj da, se vede. Dar se vede greu și la ani buni de la data acceptării proiectelor.
3. Depinde de mixul de tehnologii/expozanți dorit de organizatori. Dacă tendința de introducere de inovații în print & finisare din zonă de tipar digital, integrat, soluții complexe de realizare ambalaje.
Cristian Vencu, general manager Giotto Advertising
1. Creșterea economică poate fi reală atunci când are la bază măsuri economice favorabile mediului de afaceri ori așa ceva nu s-a întâmplat.
2. Am fi foarte bucuroși să putem fi eligibili pentru fonduri europene, dar fiind din București, nu suntem.
3. Bucureștiul poate fi un centru regional și nu numai pentru orice tip de activitate, acest lucru însă, trebuie sprijinit de măsuri economice favorabile. Aș fi foarte bucuros, să văd acest târg devenind un reper în industria de profil și expozanții și vizitatorii să vină cu zecile de mii, așa cum o fac la alte târguri cu renume din lume.
Cosmin Timbuș, general manager Grup Tico
1. Piața tipografică din România a avut în anul 2016 o scădere totală de aproximativ 10%, lucru care s-a reflectat în business-urile vânzătorilor de consumabile tipografice, firma Grup Tico România fiind singura care prin eforturi foarte mari a reușit să aibă o creștere de 1%. Se pare că această tendința se va menține și pe parcursul anului 2017 deși așteptăm o revigorare a pieței pe sfârșitul anului.
2. Absorbția fondurilor europene este puțin vizibilă la vânzătorii de consumabile tipografice și mai mult vizibilă la vânzătorii de utilaje.
3. Ne bucură faptul că organizatorii târgului Print&Sign doresc să îl transforme într-unul regional, deoarece suntem convinși că Bucureștiul poate fi un centru de interes expozițional nu doar în Balcani, ci chiar în toată Europa Centrală și de Est.
Andrei Bârlățeanu, general manager HeadPrint
1. Am observat o tendință generală de creștere, inclusiv în compania noastră. Noi am crescut și datorită diversificarii portofoliului de servicii si a investițiilor efectuate în ultima perioadă în echipamente și software.
2. Am aplicat de curând pentru un astfel de proiect, dar fiind primul de acest gen, nu știu să vă ofer prea multe detalii.
3. Cred foarte mult în potențialul orașului nostru, dar din păcate ne lovim mereu de vechile cutume. Susțin inițiativă organizatorilor și mi-ar plăcea să reușească acest lucru, dar pentru a creă un hub cu adevărat important, consider că este nevoie de o implicare și din partea autorităților. Avem nevoie de infrastructură măcar la nivel de capitală, ne lipsește un centru expozițional modern, conectat prin metrou de aeroport.
Zsolt Rudnyanszky, general manager J&J Group
1. Pentru JJ Displays 2017 este un an bun. După primele 8 luni din acest an, pot să declar că avem aceeași creștere valorică în comparație cu anul trecut. Referitor la creșterea economică națională atât de aclamată, aș dori să menționez că nu are nici o relevantă practică să vorbim comparativ doar în procente. Îndrăznim să ne comparăm cu tările Uniunii Europene? O creștere de 5% la 100 este egal cu 5 iar o creștere de 1% la 1000 este egal cu 10. Cine a avut de fapt cea mai mare creștere?
2. Nu am apelat la finanțare europeană și nici guvernamentală. Ne dezvoltăm prin noi înșine și avem o creștere sănătoasă.
3. Da, Bucureștiul poate găzdui orice eveniment de anvergură regională. Ne trebuie mai mult curaj și să credem în resursele noastre. Este momentul să nu mai fim submisivi ca atitudine. Prin implicare și colaborare, românii pot face lucruri remarcabile.
Sorin Sumănaru, Team Leader Production Printing Sales Department, Konica Minolta România
1. Este o întrebare parcă ruptă din contextul real. Toate declarațiile oficiale anunța creșteri economice, dar în piață senzația este de contracție și nesiguranță. Nepredictibilitatea și incoerența cred că ar fi punctele „forte” ale lui 2017 și nu o creștere economică spectaculoasă, cel puțin în industria noastră. Fenomenul acesta cred că are influență asupra tuturor business-urilor, doar nivelul de impact fiind gestionabil conform planurilor de afaceri ale fiecăruia.
2. O mare parte din clienții noștri au optat în acest an fiscal să acceseze fonduri europene pentru a-și finanța proiectele. Impactul pe termen scurt este unul negativ din perspectiva amânării tuturor achizițiilor până la primirea răspunsurilor oficiale de la finanțatori. Pe de altă parte doar un anumit procent din aceștia vor fi probabil finantabili. Până la final de an vom avea poză finală a impactului real în businessul din 2017. Din perspectivă oamenilor de vânzări, lucrurile nu sunt foarte pozitive deoarece există acea amânare a achizițiilor și incertitudinea finalizării în același an fiscal. Există și experiența programelor care s-au anulat sau au avut diverse vicii de procedură de achiziție/decontare. Dacă programele de finanțare s-ar desfășura coerent și cu condiții care să ajute dezvoltarea unui business la modul real, să aibă proceduri și condiții operaționale care să ajute absorptia de fonduri tot acestea ar putea genera un impact pozitiv în business și economie.
3. Ideea este de salutat și orice eveniment de o anvergură regională cu siguranță va aduce efecte pozitive și în businessul local. Din această perspectivă Bucureștiul cu siguranță poate susține un astfel de proiect și faptul că marile brand-uri din industrie sunt prezente în România această nu poate decât să confirme expertiză și varietetea necesare unui astfel de centru regional.
Gabriela Neboleanu, sales manager Laser Print
1. Creșterea economică a României nu s-a datorat în mod special producției, inevstițiilor, ci a consumului. Ca urmare, dinamica acesteia se regăsește mai mult sau mai puțin în fiecare afacere.
2. Da. Încă nu putem discuta despre o creștere a vânzărilor influențată de către fondurile europene. Așteptăm rezultatele finale.
3. Organizatorii târgului Print&Sign au reușit până acum să impună necesitatea existenței acestuia și cred că o colaborare cu marile târguri poate aduce și Bucureștiul ca centru regional al industriei tiparului.
Cosmin Bocianu, general manager Livco Design
1. Din punctul meu de vedere, România nu are o creștere eeconomica. Ne putem lăuda doar cu o creștere pe hârtie, nesusținuta fizic de guvern. Pe piață reală din România, această creștere nu se simte și din păcate suntem departe de a nota în calendar o creștere reală a pieței de tipar din România.
2. Consider că fondurile sunt un vis pentru noi, tocmai din prisma faptului că direcția în care ne îndreptăm la nivelul țării nu este cea potrivită. În România, cine fură mai mult și mai bine are influență și dictează în toate direcțiile, chiar și în zona politicului. Trebuie să nu uităm cât de mult s-au ridicat unele companii din piață. Nu demult citeam legat de un mare retailer IT din România că a solicitat ajutor economic de la ministerul finanțelor, pentru deschiderea unei sucursale cu 200 angajați. Credeți că nu o să primească ajutor? Eu zic că da. Dacă a ajuns să facă așa ceva, e clar că este sfătuit și ajutat de cineva din politic. Livco o să încerce să valorifice potențialul mare al fondurilor, dar nu îmi pun prea mari speranțe în ele. Vom trăi și vom vedea.
3. România are o piață stabilă în print, și pot spune că pe zonă geografică a noastră, dăm tonul în tipar. Considerând cele spuse, da, Bucureștiul poate și merită să fie un pol regional în domeniul industriei, problemă însă ține de capacitatea noastră de organizare și valorificare a potențialului pe care îl avem, aici demonstrând de fiecare dată că suntem deficitari.
Bogdan Tache, general manager MM Packaging
1. Din punct de vedere al exporturilor da: am exportat mai mult către clienți regionali și chiar în Vestul Europei Din punct de vedere al pieței locale, nu. Creșterea salariului minim și creșterea nesustenabilă a salariilor în sectorul bugetar a generat o creștere a consumului, dar care s-a resimțit prea puțin în creșterea cererii de ambalaje. Cred că mai mult au beneficiat producătorii, importatorii și retailerii de produse de folosință îndelungată. Românul a început iar să cumpere LED TV-uri, smartphone-uri și alte produse de acest tip care de fapt alimentează deficitul balanței comerciale. Ca de obicei, în ultimii ani, importăm mai mult decât exportăm.
2. Nu am aplicat pentru că nu vedem încă o politică de susținere a investitorilor în industria noastră. Ne gândim să ne extindem, să investim în continuare, dar cred că o vom face cu resurse proprii.
3. Urăm succes organizatorilor Print&Sign! Ar fi o mare realizare să vedem capitală României că un hub regional al acestei industrii. Depinde doar care va fi oferta către companiile din țările vecine și cu ce se va diferenția Bucureștiul față de Sofia sau Budapesta.
Ioan Bălașa, general manager Mons Medius
1. O bună parte din vânzările noastre sunt pe partea de echipamente, iar investițiile știm că nu au avut o evoluție similară consumului. Afacerea noastră a crescut, dar nu aș face o legătură directă cu ceea ce se întâmplă la nivel macroeconomic.
2. Din ceea ce știm, foarte puține proiecte cu fonduri europene au intrat în fază de contractare, deci până în momentul de față nu putem notă vreo influența a acestor linii de finanțare asupra afacerii noastre. Este o întârziere mare față de planificările optimiste de la începutul anului și probabil că toate discuțiile concrete se vor muta pe anul viitor.
3. Eforturile organizatorilor Print&Sign este semnificativ și lăudabil. Totuși, din cauza infrastructurii (și de transport internațional, dar și cea a Romexpo), transformarea Print&Sign într-un târg internațional va fi dificilă. Dar cred că vom avea un câștig mare din faptul că expoziția va fi un eveniment important la nivel național. Industria de print și cea de semnalistică sunt în creștere și au nevoie de eveniment pe măsură.
Liviu Ionescu, general manager Total Media
1. Aș spune că, până în acest moment, anul 2017 nu a fost un an rău.
2. În 2017 am vândut marea majoritatea a echipamentelor prin contracte fără finanțări europene, cumpăratorii le-au achiziționat prin forțele proprii.
3. Asa cum arată lucrurile astăzi, nu prea cred acest lucru.
Cristian Varban, general manager Tipografia Real
1. Nu, dar acest lucru este din vina noastră.
2. Am implementat un proiect în 2011, fără să rezulte o creștere semnificativă a vânzărilor.
3. Da, m-ar bucura să atingem acest nivel.
Sebastian Vasilescu, Samdam România
1. În primele 2 luni nu am resimțit neapărat impactul creșterii economice dar ulterior da. Probabil că bugetele de salarii (creșterea lor odată cu salariul minim) au avut și un impact în sensul menținerii bugetelor de marketing. Rămâne de văzut ce impact va avea modificarea legislativă privind unitățiile protejate.
2. Nu am resimțit vreun impact.
3. Nu pot răspunde la aceasta întrebare deoarece nu suntem în industrie și nu participăm la Print &Sign.
Andras Pakay, general manager Mozaik Consulting
1. Societatea noastră resimte în continuare influența pozitivă de creștere economică a regiunii. Tot mai mulți dintre partenerii noștri consacrați reușesc să-și consolideze poziția pe piată prin achiziții de tehnologii noi, dar și foarte mulți clienți noi au reușit să-și pornească o afacere profitabilă prin prismă echipamentelor și serviciilor oferite de Mozaik Consulting.
2. Mozaik Consulting nu a aplicat încă la asemenea fonduri europene, dar în calitate de furnizori am beneficiat de o parte din ele prin intermediul cliențiilor noștri care au accesat deja și/sau aplică în continuare. Noi sperăm că folosirea acestor fonduri să aibă un rezultat benefic pe piață producției publicitare și va conduce la ridicarea standardelor de calitate prin cultivarea pretențiilor spre calitate și fiabilitate.
3. Eu doresc acest lucru şi aş dori să cred că vor reuşi cât de repede. Noi dorim să le asigurăm de tot sprijinul nostru în această iniţiativă.
Gabriel Pantelimon, general manager Xerox România
1. Deși vorbim doar despre prima jumătate a anului, trendul pieței este unul crescător, atât în ceea ce privește vânzările de echipamente cât și cantitatea de consumabile comercializate sau volumul de coli imprimate din contractele de servicii pentru clienți. Piață de print din România pare că trece printr-un reviriment. În acest context, însă, se dezvoltă afacerile bine structurate, care aduc ceva nou, deosebit, în general afacerile care se bazează pe altceva decât “cel mai mic preț”. Pentru noi, o asemenea creștere, ale cărei motoare nu sunt oportunitățile de preț conjuncturale, ci niște alegeri făcute ținând cont de costurile de exploatare sau de experiență de utilizare, este foarte importantă. În asemenea contexte de piață ne identificăm clienții care ne rămân parteneri pe termen lung.
2. Se observă clar o influența a fondurilor absorbite din exterior, fie ele europene sau guvernamentale, pentru proiecte de echipare și tehnologizare. Practic, a doua jumătate a anului trecut și prima jumătate a acestui an au fost dominate de proiecte care puțeau fi finanțate prin accesarea diverselor tipuri de fonduri. Dacă lucrurile vor decurge normal, în perioadă următoare vom asistă probabil la o dezvoltare atât cantitativă dar și calitativă a parcului de echipamente de prinț din România. E un lucru extrem de necesar și de binevenit, pentru că ultimii ani duseseră la o îmbătrânire serioasă a parcului tehnologic, determinată de frânarea sau reducerea investițiilor în echipamente noi.
3. Faptul că organizatorii Print&Sign vor să dea acestui eveniment o expunere regională poate fi o idee care să dezvolte acest târg și, de ce nu, poate fi un început pentru tranformarea Bucureștiului într-un punct central al industriei de print din Balcani. Dar până acolo mai este încă un drum lung de parcurs. Avem pilonii necesari pentru o astfel de construcție, dovadă fiind firmele puternice din domeniul printului de la noi din țara, firme serioase, bine structurate, cu o experiență extrem de mare și cu oferte pe măsură. Înțeleg de asemenea că începe să se dezvolte și să capete anvergură necesară și învățământul în acest domeniu, un factor extrem de important. Mai sunt, totuși, destui pași de făcut, atât în interiorul industriei noastre, cât și în exteriorul ei, până să ajungem să fim priviți că un exemplu în regiune.
Cristian Dumitru, general manager Zspot Media
1. Creșterea economică s-a simțit în consum, fără creștere directă în zonă de investiții, unde ne încadram noi. După FESPA s-a simțit o oarecare influență indirectă a acestei creșteri, dar, în ultimele luni, dinamica vânzărilor trenează în așteptarea finanțărilor de stat (Start-Up Nation, Microindustrializare) sau a celor europene, dar și în așteptarea târgului Print&Sign
2. Nu am aplicat pentru aceste fonduri însă colaboratorii noștri, precum și clienții au făcut-o, reușind să își dezvolte afacerea și să urmeze noi direcții grație soluțiilor tehnologice prezentate și implementate de echipă noastră. Vânzările de echipamente reprezintă investiții majore în dezvoltarea firmei, și încep să depindă din ce în ce mai mult de aceste fonduri. Firmele își doresc obținerea de fonduri pentru tehnologizare, modernizare și creșterea capacității de producție. Amânarea sau implementarea slabă a programelor de finanțare afectează deocamdată negativ vânzările de echipamente.
3. Ideea este îndrăzneață și de apreciat. Având în vedere poziționarea noastră geografică, creșterea și dezvoltarea economică a țării, precum și reindustrializarea ce pare a începe, cred că Bucureștiul ar fi putea să fie un centru regional puternic al industriei tiparului și nu numai, în această zonă Balcanică. Va fi însă un lucru dificil de obținut pe termen scurt datorită diferențelor geopolitice și economice. Cred de asemenea că Moldova și Ungaria ar putea de asemenea să fie atrase în acest centru regional.