Print Magazin nr.15 – Iulie-August 2010

Print Magazin nr.15 – Iulie-August 2010

16
0
DISTRIBUIȚI

Vremea cand „de cate ori se invartea cilindrul masinii de tipar, mai scotea un dolar“, cum imi spunea pe la sfarsitul anilor ’90 un prieten patron de tipografie, a apus demult. Cine a stiut sa faca bani atunci, i-a facut, iar cine a stiut sa-i investeasca in tehnologizare si mai ales in pregatirea personalului, este astazi printre castigatori.

De atunci, industria grafica romaneasca s-a schimbat, mediul competitional s-a intensificat, iar tehnologia a mai facut cativa pasi seriosi, mai ales pe segmentul de pre-press si pe cel al imprimarii digitale. Dar indiferent cata tehnologie performanta a „inghitit“ industria de profil sau cat de profitabila a fost activitatea producatorilor, exista un „calcai al lui Ahile“ cu efect asupra intregului domeniu: lipsa unor nuclee de educatie tehnica care sa genereze anual o forta de munca specializata, in concordanta cu nivelul actual al tehnologiilor de productie.

Inca industria nu are invatamant tehnic superior, iar cel liceal existent nu poate fi considerat nici pe departe unul performant, avand in vedere nivelul slab al pregatirii tehnice a absolventilor, pe care industria tipografica (cel putin sectorul offset) ar trebui sa-i absoarba automat, data fiind penuria de forta de munca calificata. Fara sa incerc o demonizare a scolii preuniversitare de poligrafie, trebuie sa amintesc un lucru ingrijorator: in chiar epoca ascensiunii imprimarii digitale, Colegiul Tehnic Media nu are in acest moment cursuri specializate pentru aceste tehnologii si mai ales o baza materiala care sa permita un proces educational eficient – ca de altfel nici pentru flexografie, serigrafie sau tampografie…

Cauzele sunt multiple, iar o mare parte din vina o are chiar industria, al carui dezinteres – dus de multe ori pana la uitare – are un aport insemnat. Ati putea spune ca lumea are alte probleme si mie imi arde de chestii scolaresti. Si asta este adevarat, dar nu trebuie sa uitam ca, in afara de ultimii doi ani, cand putem da vina pe criza economica, a trecut totusi aproape un sfert de secol in care nu s-a construit nimic pentru educatia tehnica poligrafica – ba din contra.

Un lucru este cert: noua tehnologie de productie grafica, inalt automatizata si informatizata, bazata pe fluxuri de lucru integral digitale, ne gaseste oarecum in izmene in ceea ce priveste educatia tehnica. In afara unor training-uri efectuate de furnizorii de echipamente, agentii economici din industrie isi incredinteaza de multe ori mijloacele de productie pe mainile unor lucratori care, oricat de talentati sau sarguinciosi ar fi, nu pot inlocui o educatie tehnica temeinica si mai ales actualizata. Atunci cand exista…

O solutie care poate suplini educatia tehnica institutionalizata ar fi seminariile tehnice si stagiile de pregatire organizate periodic la initiativa si cu sprijinul asociatiilor profesionale sau a patronatelor de profil. Dupa cum bine stim, comunitatea tipografica a Romaniei nu are motive de lauda nici la acest capitol, initiativele existente fiind departe de ceea ce se intelege printr-o asociatie profesionala. Personal, consider ca principala cauza sta in chiar modul tipic romanesc de a percepe conceptul de comunitate profesionala si de a ne raporta la interesul comun inainte de cel personal.

Pentru ca ocaziile de a mai „fura“ cate ceva din know-how-ul si experienta profesionala a specialistilor certificati international sunt putine (si aproape niciodata gratis), va recomand sa nu ratati o oportunitate de ale carei avantaje va veti convinge singuri: seminariile tehnice organizate in perioada expozitiei Digital Print & Sign, desfasurata intre 22 si 25 septembrie la Romexpo.

Daca nu sunteti pe deplin convinsi de utilitatea lor, va mai ofer un argument: seminariile nu vor fi prezentari comerciale ale unor expozanti prezenti la targ, ci au o functie educationala, fiind sustinute de experti tehnici certificati international. Si pentru ca sunt implicat personal in organizarea seminariilor sustinute de Dorin Pitigoi (expert Fogra si Ugra), Sorin Hasegan (trainer Adobe), Cristina Calafeteanu (specialist in cerneluri si lacuri serigrafice) – ca sa-i enumar doar pe ctiva dintre cei care vor conferentia pe diverse teme -, garantez pentru inaltul lor nivel profesional. Pentru cei nerabdatori, amintesc ca Euroexpo Trade Fairs va transmite in curand programul detaliat al seminariilor tehnice.

In rest, va doresc vacanta placuta, la bulgari sau unde puteti, dupa buget. Ne vedem in septembrie la Digital Print & Sign.