Cristian Faur.
Industria internaţională a plasticului şi a cauciucului par că n-au fost mai în formă niciodată precum anul acesta. Cel puţin aceasta a fost atmosfera resimţită de cei care s-au prezentat la Dusseldorf între 19 şi 26 octombrie, la târgul dedicat domeniului organizat, aşa cum ne-au obişnuit, de teutoni cu rigoarea lor specifică.
Motorul din spatele acestei atmosfere din industrie este, fireşte, creşterea cererii din partea utilizatorilor finali, creştere care nu se referă doar la volum, ci şi la calitatea produselor şi la întreaga valoare adăugată de-a lungul lanţului de distribuţie. Rezultatele foarte bune ale acestei industrii şi perspectivele pozitive au contribuit şi ele la atmosfera de optimism care a caracterizat evenimentul. Expozanţii au fost anul acesta în număr de 3.285, iar cei mai mulţi dintre ei s-au putut lăuda, la sfârşitul celor opt zile de târg, cu o mulţime de contacte noi, dintre care o bună parte s-au materializat şi în contracte semnate. Ulrich Reifenhauser, preşedinte al comitetului de organizare a târgului de anul acesta, rezuma ce s-a întâmplat cu următoarele cuvinte: „Nu am mai văzut niciodată un număr atât de mare de clienţi cu putere de decizie dispuşi să facă achiziţii la o expoziţie! Numărul şi magnitudinea contractelor, unele dintre ele decise aici, spontan, la fel ca şi multitudinea de întrebări legate de proiecte noi, au depăşit orice aşteptări. A fost clar chiar din prima zi că vizitatorii nu doresc doar să se informeze despre noile tehnologii, dar vor să le şi achiziţioneze. Se fac investiţii mari în industria clienţilor noştri, în toate regiunile lumii”.
Iar această caracterizare este valabilă pentru toate segmentele de piaţă reprezentate la acest târg. Expozanţii au confirmat unanim faptul că vizitatorii au fost foarte serioşi în negocieri şi mai ales dispuşi să investească. Mai mult, aceştia s-au dovedit a fi, majoritatea lor, vizitatori de pe tot mapamondul, cunoscători în detaliu ai industriei, un număr mare dintre ei fiind fie manageri de top, fie proprietari de companii. După cum spuneam, 230.000 dintre aceştia au venit la Dusseldorf pe perioada expoziţiei, reprezentând nu mai puţin de 160 de ţări. Deosebit de mulţumit de rezultate, Werner Matthias Dornscheit, preşedinte şi CEO Messe Dusseldorf, declara: „Simplul număr al experţilor care au vizitat K 2016 confirmă într-o manieră impresionantă atractivitatea şi importanţa acestei expoziţii, mai ales întrucât a fost un număr în mod clar mai mare decât la ediţia precedentă, din 2013. Şi totuşi, ceva şi mai important: dacă ne uităm la vizitatori în funcţie de categorii, vedem că aceştia au fost de un nivel foarte înalt. Vedem un nivel constant bun din Germania, dar şi un interes deosebit din alte ţări, mai ales de pe alte continente. Se ştie în toată lumea că târgul K din Dusseldorf este platforma cea mai reprezentativă pentru inovaţie în acest sector. O vizită aici este esenţială pentru toţi cei care vor să rămână înaintea concurenţei”.
În 2013, evenimentul a avut parte de 3.220 de expozanţi şi 218.000 de vizitatori. Însă şi de data aceasta proporţia de vizitatori din afara Germaniei a crescut: peste 70 de procente dintre aceştia au fost străini, iar 40% dintre ei au ajuns pe malul Rinului din locuri foarte îndepărtate, precum Bangladesh, Costa Rica, Etiopia, Coasta de Fildeş, Jamaica, Oman, Madagascar, Mauritius, Surinam sau Togo. Ca de obicei, experţii din Asia s-au dovedit cei mai numeroşi şi cifra lor a crescut faţă de ultima întâlnire dedicată acestei industrii: peste 30.000 dintre aceştia au venit din Asia de Sud, de Est şi Centrală. Musafirii din India s-au prezentat în numărul cel mai mare, ca de obicei, însă şi vizitatorii din China, Coreea de Sud sau Iran au fost mai mulţi decât până acum. SUA şi Canada au contribuit şi ele cu șase procente la aceste cifre. Nici europenii nu s-au lăsat mai prejos. Italienii conduc topul vizitatorilor de pe continentul nostru, urmaţi de olandezi şi francezi, însă Turcia, Ungaria şi Grecia s-au arătat şi ele deosebit de interesate de acest eveniment, interes relevat de numărul ridicat de cetăţeni din respectivele ţări prezenţi la K.
O altă cifră însă e şi mai importantă: două treimi dintre vizitatori au fost deţinători de poziţii de management în organizaţiile pe care le reprezintă şi au putere de decizie în ceea ce priveşte achiziţiile făcute. K joacă un rol decisiv în multe astfel de decizii. Aproape jumătate dintre vizitatorii chestionaţi au spus că au aşteptat târgul înainte de a lua decizii de investiţie.
Temele principale au fost energia şi eficienţa, însă subiectul central a fost, bineînţeles, conceptul Industry 4.0. Acest concept nu a fost doar subiect pentru majoritatea prezentărilor şi discuţiilor, dar a fost şi demonstrat în direct în cadrul târgului, la foarte multe dintre standuri. „Posibilităţile pe care le aduce IoT (Internet of Things) au stimulat interesul clienţilor noi, tineri, obişnuiţi cu tehnologia, de pe tot mapamondul. Industry 4.0 este o temă a viitorului şi ne va ţine ocupaţi ani de zile de acum încolo”, spunea Ulrich Reifenhauser.
Vizitatorii au venit din foarte multe industrii, de la construcţii şi auto la packaging, medicină şi agricultură. Toţi au dat note foarte bune evenimentului desfăşurat în cele 19 hale din complexul Messe Dusseldorf. Nu mai puţin de 97 de procente au spus că şi-au îndeplinit scopurile, iar 96% au spus că au fost mulţumiţi de ceea ce au văzut la K 2016. Următoarea ediţie a târgului va avea loc între 16 şi 23 octombrie 2019.