Bulgarii vând în Europa cărţi de 11,5 milioane de euro, de 8 ori mai mult decât în urmă cu cinci ani
Cu o pondere de 23,11%, Marea Britanie este statul comunitar cu cele mai mari livrări de carte din Uniunea Europeană. La nivelul anului trecut, livrările intracomunitare de carte din Regatul Unit al Marii Britanii au totalizat nu mai puţin de 942,6 milioane de euro. La o diferenţă nu foarte mare se află Germania, cu o pondere de 20,5% din totalul Uniunii Europene (livrări totalizând aproape 838 milioane de euro).
În clasamentul european alcătuit în urma estimărilor din octombrie 2015 comunicate de serviciul de statistică al Uniunii Europene – Eurostat, după Marea Britanie şi Germania, pe locul trei se clasează Italia, cu o pondere de sub 10% la nivel comunitar (cu livrări de aproape 377 de milioane de euro), urmată de Franţa (cu o pondere de 7,6%, reprezentând puţin peste 308 milioane de euro). Spania, Cehia şi Norvegia sunt următoarele clasate în topul livrărilor de cărţi la nivel european. La polul opus se află Islanda şi Lichtenstein cu livrări de 334 de mii de euro, respectiv 216 mii de euro
Cifrele privind livrările de carte în interiorul Uniunii Europene, cât şi clasamentul rezultat sunt un indicator al producţiei de tipăritură de carte. Între livrările intracomunitare de carte şi producţia de carte există o legătură direct proporţională foarte clară. În general, un ritm de creştere periodic al livrărilor intracomunitare de carte dintr-un stat către altul poate indica şi o creştere a producţiei de carte din ţara care le livrează.
Anglia recuperează perioada de criză
În anul care a precedat declanşarea la nivel global a crizei economice, Marea Britanie depăşise la livrări intracomunitare de carte, cifra de un miliard de euro. Astfel, în 2007, Marea Britanie deţinea pe acest segment o pondere de 23,44% din totalul Uniunii Europene, ceea ce însemna nu mai puţin de 1,065 miliarde de euro. Anul 2007, a fost de altfel anul de vârf pentru Marea Britanie. În primul an al crizei cifra livrărilor a scăzut până la 978,4 milioane de euro. Livrările au continuat să scadă până în anul 2011, când s-a ajuns la livrări de 882 de milioane de euro. Anul următor, a urmat o revenire spectaculoasă, ajungându-se la o cifră a livrărilor intracomunitare de carte de 947,6 milioane de euro. În anul 2013, s-a revenit pe scădere (până la 889,5 milioane de euro). Anul trecut s-a înregistrat însă a doua creştere importantă din ultimii şapte ani, ajungându-se la o cifră de 942,6 milioane de euro, superioară de exemplu, anului 2006 (924 de milioane de euro), dar inferioară anului de criză 2012 (947,6 milioane de euro).
Evoluţie neaşteptată pentru Bulgaria
Deşi în ansamblu cifra realizată de bulgari la livrările intracomunitare de carte nu este spectaculoasă, evoluţia pe perioada crizei, pe acest segment, este extrem de interesantă. Astfel, în 2014, livrările de carte bulgărească pe piaţa intracomunitară au totalizat 11,45 milioane de euro (ceea ce reprezintă o pondere de 0,28% din total).
În anul 2007, Bulgaria livra în zona UE cărţi în valoare de 1,43 milioane de euro (0,03% din total). În primul an al debandadei produse, criza se manifesta la nivel global, cifra livrărilor a scăzut la 928 de mii de euro (reprezentând 0,03%). După care, în anii care au urmat, creşterile au început să fie importante. Astfel, în 2009, cifra livrărilor s-a apropiat din nou de valoarea anului 2007 (s-a ajuns la 1,38 milioane de euro). În 2012, a urmat un alt salt spectaculos până la o valoare a livrărilor de 7,34 milioane de euro (o pondere de 0,14%).
În 2014, cifra livrărilor de carte către UE a fost de 11,45 milioane de euro, ceea ce reprezintă 0,28% din totalul european. Deşi cifrele şi volumele sunt mici în comparaţie cu alte ţări cu tradiţie, evoluţia înregistrată de bulgari pe acest segment ar trebui analizată mai atent de profesioniştii din domeniu.
- Citește și: Economia după Brexit