În ciuda faptului că anul trecut Gaudeamus a fost impulsionat de lansarea cărții președintelui României, la ediția din 2015 târgul a înregistrat un record de vizitatori – 125.000. Poate de aceea, toți expozanții cu care am vorbit au declarat creșteri ale vânzărilor de carte, însă tirajele medii se pare că au rămas neschimbate. Totuși, trebuie să apreciem faptul că românii au cumpărat cărți în valoare de… 3,2 milioane de euro la târgul din această toamnă.
Dan CĂLIN
„Cel mai citit târg de carte, de la cel mai ascultat radio”, Târgul Internaţional Gaudeamus 2015 a avut loc în perioada 18 – 22 noiembrie 2015 în Pavilionul Central din Complexul Expoziţional Romexpo. Evenimentul, ajuns la ediţia a XXII-a, este iniţiat şi organizat de Radio România, fiind principala componentă a Programului Lectura, proiect de anvergură naţională iniţiat de Radio România în 1994, având ca principal obiectiv susţinerea culturii româneşti prin evenimente expoziţionale dedicate cărţii şi educaţiei. Până la ediția din acest an, Gaudeamus a însemnat: 90 de târguri în Bucureşti şi în ţară, peste 2.485.000 de vizitatori şi aproape 9.700 de manifestări.
Dar să revenim la Gaudeamus 2015, care vine după evenimentul de anul trecut – care a fost marcat de lansarea bucureșteană a volumului autobiografic „Pas cu pas” al lui Klaus Iohannis. Tocmai de aceea a stabilit câteva recorduri. Incredibil sau nu, ediția din acest an a înregistrat un nou record de vizitatori: 125.000 față de doar 117.000 anul trecut și 115.000 în 2013. Acest aspect a fost remarcat și de toți expozanții cu care am stat de vorbă. În rest, cifrele sunt mai slabe decât anul trecut. În ceea ce privește numărul expozanților, el se află într-o scădere continuă: peste 300 în acest an comparativ cu mai mult de 320 în 2014 și aproape 400 în 2013. Cele circa 700 de evenimente care au avut loc la ediția curentă înseamnă o scădere față de cele peste 750 de anul trecut și o creștere comparativ cu cele aproximativ 600 din 2013.
Dacă vorbim despre sumele cheltuite de vizitatori la târg nu putem face comparații cu ediția trecută din cauza faptului că am primit informația prezentată diferit: circa 3,2 milioane de euro au fost încasate de expozanți în 2015, conform rezultatelor studiului de trafic realizat pe parcursul târgului, față de valoarea medie de 146 de lei, care au fost cheltuiți de cei peste 75% dintre vizitatorii și cumpărătorii de carte din 2014. Din păcate, nici suprafața care a fost închiriată în acest an nu a fost făcută publică pentru a o putea compara cu cea de anul trecut (circa 14.000 mp) și cu cea din 2013 care a fost identică cu cea din 2014.
Invitatul de onoare al Gaudeamus 2015 a fost GADIF (Grupul Ambasadelor, Delegaţiilor şi Instituţiilor Francofone din România), iar preşedintele de onoare al târgului a fost Victor Ieronim Stoichiţă, reputat cercetător şi profesor de istoria artei, stabilit în prezent în Elveţia. Proiectul „Cărţile se întorc acasă” s-a bucurat de succes şi în acest an, fondul de carte constituit prin donaţii ale vizitatorilor şi ale expozanţilor a cuprins peste 5.000 de volume care vor ajunge în biblioteci publice din oraşul Rupea (judeţul Braşov) şi din localitatea Scoreiu (judeţul Sibiu). Din momentul lansării acestui proiect, în anul 2010, mai mult de 140.000 de volume au ajuns astfel în peste 340 de biblioteci aflate în aria de acoperire a posturilor Radio România. Iată cum a fost simțit evenimentul de expozanți!
Ce spun editurile expozante despre Gaudeamus 2015
Teodora Ivan, PR Manager la Editura Trei
Anul acesta a fost mult mai multă lume, cel puțin în primele patru zile, atunci când am înregistrat și încasări mai bune decât cele de la ediția precedentă a târgului Gaudeamus. Dar acest lucru se datorează numărului de titluri cu care te prezinți și importanței lor. Am avut câteva titluri foarte așteptate de public, dar și o colecție nouă cu cărți pentru copii. În ultima vreme, la noi, tirajele medii au crescut puțin, ajungând la 2.000 de exemplare, și probabil că vor mai crește.
Raluca Tîrnăuceanu, director de marketing la Editura Litera
Am observat o creștere a numărului de vizitatori în acest an față de ediția anterioară. S-o punem pe seama timpului frumos. Ca vânzări suntem la nivelul Gaudeamus 2014, poate cu o creștere mică. La tiraje nu s-a întâmplat nimic în ultimul an, cel mediu fiind de 1.500-2.000 de exemplare, iar cel al cărților cu potențial fiind de aproximativ 3.000.
Alexandra Florescu, coordonator marketing & PR la Editura Nemira
Întotdeauna Gaudeamus a fost mai prolific decât Bookfest pentru că au început copiii școala și pentru că oamenii caută cadouri pentru sărbătorile de iarnă. Însă anul acesta a fost și mai și, vizitatorii năpustindu-se încă de miercuri la standuri. Ca vânzări am înregistrat o creștere de aproximativ 20% față de ediția de anul trecut. Însă tirajul mediu a rămas la circa 2.000 de exemplare.
Ioana Iancu, PR la Editura Humanitas
În ceea ce privește numărul de vizitatori, ediția din acest an a Gaudeamus este comparabilă cu cea din 2014, poate cu un ușor ascendent în primele trei zile când, datorită și vremii, au fost ceva mai mulți decât anul trecut. Am avut o ofertă de carte foarte bogată, motiv pentru care și încasările au fost pe măsură, înregistrând o creștere. Însă tirajele medii au rămas la același nivel ca anul trecut.
Miruna Șolea (Lepuș), PR / Copyright Manager la Editura Vremea
Gaudeamus 2015 a fost pentru noi cel mai bun Gaudeamus de până acum, atât ca vizitatori, cât și ca vânzări. În primele trei zile am avut încasări cu aproximativ 30% mai mari decât la ediția precedentă, iar în celelalte două zile a fost similar cu anul trecut. La noi, în ultimii ani, tirajul mediu a scăzut de la 1.000-2.000 până la foarte puține sute de exemplare. Să sperăm că nu va continua să o facă. Însă ne-am diversificat titlurile.
Miruna Meiroșu, PR Manager la Editura Curtea Veche Publishing
Din punctul de vedere al editurii Curtea Veche, cele mai mari târguri de carte s-au stabilizat în ultimii ani din punct de vedere al numărului de vizitatori. Gaudeamus este un târg unde fluctuațiile de vizitatori sunt foarte mici, publicul târgului fiind deja format. Astfel că din nou, la standul editurii, au fost aproximativ la fel de mulți vizitatori ca la ediția trecută. Și vânzările au fost asemănătoare cu cele din anul 2014, însă trebuie să ținem cont de faptul că 2014 a fost pentru Curtea Veche Publishing un an de excepție, editura găzduind și unul dintre cele mai mari evenimente de carte – lansarea volumului Președintelui Iohannis, „Pas cu pas”. Având în vedere faptul că ponderea retipăririlor a evoluat pozitiv în ultimul an în editură, putem spune că tirajul mediu a crescut ușor, fiind vorba despre titluri în cazul cărora se cunoaște deja cererea din piață.