Everest Ropack – cel mai mare angajator din Azuga

Everest Ropack – cel mai mare angajator din Azuga

1148
0
DISTRIBUIȚI

Ambalaje premium cu echipamente pe măsură

 

Se spune că piața de ambalaje nu a suferit în perioada de criză din punctul de vedere al volumelor. Însă cerințele firmelor consumatoare de ambalaje au crescut foarte mult în ceea ce privește calitatea. Unul dintre producătorii de ambalaje, cu rădăcini într-o tipografie cunoscută din București, care s-a dezvoltat și continuă să o facă oferind calitate este Everest Ropack din Azuga.

 

Dan CĂLIN

 

Ghiocel Grama, General Manager la Everest Ropack, a fost profesor de matematică până în anul 1994, atunci când a pășit în zona afacerilor deschizând un magazin în localitate: „Afacerea a început să meargă bine și am dezvoltat-o cu ajutorul unor credite bancare cu care am achiziționat mijloace de transport pentru a face distribuție pe piața Brașovului cu produse pe care le luam de la noi din zonă. La un moment dat am ajuns să avem propriile noastre depozite en-gros în Brașov. Având fabrica de șampanie de la Azuga, am distribuit și acest produs, dar și vinurile de la Vinalcool Prahova, care deținea fabrica de șampanie”.

Așa s-a făcut legătura cu ambalajele. „Pe vremea aceea, distribuția băuturilor alcoolice se făcea în navete din lemn, care erau grele și dificil de transportat. Deoarece crescuse volumul pe care îl distribuiam, ne-am gândit să eficientizăm partea de transport și am fost la o fabrică de mucava de la Scăieni pentru a le propune să producă pentru noi cutii de șase sticle. Așa am ajuns să facem distribuția băuturilor alcoolice în cutii din mucava. Însă nici acest material nu era prea bun și de aceea am luat legătura cu Amco din Ghimbav (în prezent Ecopack) pentru a achiziționa cutii din carton ondulat.”

Afacerea dezvoltându-se tot mai mult, a apărut ideea de a-și produce singuri ambalajele din carton, dar: „Neavând forța financiară necesară să o facem singuri, în anul 1997 ne-am asociat cu Tipografia Everest din București și am închiriat un spațiu de 300 mp lângă gară. Acolo am adus câteva prese de la o fabrică de pantofi cu care am început să ștanțăm ambalajele din carton”.

De aici a început dezvoltarea accelerată a producției de ambalaje din carton. „Apoi am trecut peste drum, la fabrica de sticlă Azuga, ce folosea paleți din PFL ca despărțitori pentru sticle și borcane, și le-am propus separatori din carton. Am făcut câteva probe și au fost de acord. Văzând că merge bine pe partea de sticlărie, am curtat și alte fabrici (Stimet – Sighișoara, Gecsat – Târnăveni și Stirom – București). Astfel, afacerea a crescut destul de repede, iar spațiul a devenit prea mic și utilajele insuficiente. De aceea, în anul 1998 am achiziționat un echipament Bobst din Elveția și spațiul de producție pe care îl avem și astăzi de la fosta Fabrică de postav.”

 

Producătorii de carton din România își concurează clienții

Însă a venit momentul despărțirii de firma din București și începerii unui drum pe cont propriu. „Încet-încet am mai luat și alte utilaje, iar în anul 2000 ne-am separat de tipografia Everest de la București și am devenit Everest Ropack. Acesta a fost și momentul în care ne-am dat seama că piața are nevoie de personalizarea ambalajului prin tipărire. Explozia pe acest segment a venit abia în anul 2004, atunci când am reușit să achiziționăm un echipament Curioni cu ajutorul fondurilor nerambursabile. Tipărirea ambalajului ne-a ajutat să intrăm și pe alte nișe de piață.”

Și acest tip de producție are problemele lui specifice, una dintre ele fiind concurența producătorilor de carton din România. „Noi nu suntem producători de carton, ci clienții acestor producători. Când ajungi să concurezi cu ei pe piața ambalajelor, este foarte greu pentru că ei își produc hârtia pentru carton, își produc placa de carton și produc și ambalajele, adică ceea ce facem noi. Producătorii de carton vizează clienții mari consumatori de ambalaje. De aceea noi ne luptăm pentru cei care au nevoie de volume mici și nu sunt interesanți pentru producătorii de carton. Aici avantajul este acela că manopera este mai scumpă.”

 

HP și Esko pentru mostre și serie mică

Pentru că piața crește, iar pretențiile clienților devin tot mai mari, investițiile în echipamente performante sunt obligatorii. „Noi îmbrăcăm produsele, iar unul dintre segmente este cel al ambalajelor pentru transport și protecție. Apoi este cel al produselor care trebuie prezentate, aici apărând ambalajele cașerate. Și mai este unul – cel al cutiilor tipărite direct în policromie, zonă pe care vrem să ne dezvoltăm și de aceea am achiziționat de curând un echipament HP Scintex FB 500 de la Grup Transilvae. Am gândit această achiziție pentru partea de cutii tip mostră pe care acum, cu ajutorul acestuia, le putem realiza foarte repede și la costuri mici. În plus, el ne ajută și pentru seriile mici de ambalaje tipărite.”

Datorită dezvoltării domeniului ambalajelor și a direcțiilor vizate de companie, HP-ul avea nevoie de ajutor. „HP-ul nu mergea singur. A fost nevoie și de o masă de tăiere-biguire-frezare ce ne ajută tot pe segmentul de mostre și pe cel de serie mică. Așa că am luat tot de la Grup Transilvae un echipament Esko Kongsberg XN44, care ne oferă rapiditate și costuri mici. În tot ceea ce facem ne bazăm pe valoarea adăugată produselor pe care le livrăm.”

Este trist faptul că producătorii mari din Azuga au dispărut de-a lungul timpului. De aceea, deși poate părea incredibil, Everest Ropack este cel mai mare angajator din zonă. „Până în anii ’90, Azuga era considerat cel mai industrializat oraș din județ, raportat la numărul de locuitori, pentru că avea cinci fabrici mari care dădeau de muncă câtorva mii de oameni din oraș, dar și din vecinătăți. Din păcate toate acestea au căzut, iar Everest Ropack a ajuns firma cu cei mai mulți salariați. Media din acest an este de 46 de oameni, dar acum suntem 55 pentru că am mai angajat datorită noilor echipamente.”