Despre mâna întinsă și povestea ei

Despre mâna întinsă și povestea ei

27
0
DISTRIBUIȚI

Foarte interesante datele făcute publice în Media Fact Book 2014. Le vom dedica acestora și altor date proaspete despre piața media din România o analiză extinsă în numărul viitor al revistei. Dar asupra unui aspect ne vom apleca de îndată, pentru că este îngrijorător: ponderea tiparului în mixul media din țara noastră este cea mai mică din toată Europa de Est. Șase procente. Iar acest lucru este valabil unde doare pe toată lumea mai tare: la bugetele de publicitate. Partea leului o ia, ca de obicei, televiziunea. Însă, spre deosebire de alte țări din zonă, unde internetul vine să înlocuiască alte medii, la noi acest lucru nu se întâmplă la fel de hotărât ca la vecinii noștri, ceea ce lasă destui consumatori, dar și destul de multe bugete de promovare într-o zonă „generalistă” gri, complicat de cuantificat și cu rezultate dificil de demonstrat. Internetul, hulit de unii pe post de print killer, are, totuși, un mare merit: cu el, nu mai trebuie să-i credem pe cuvânt pe cei ce vorbesc de audiențe, pentru că un click este, în general, trasabil și cuantificabil. Știi pentru ce plătești, cu alte cuvinte. Dacă acel click se transformă și într-o vânzare este altă discuție.

Revenind la problema presei noastre tipărite, atâta câtă mai avem: când nu se uită la televizor, hipnotizați de titluri care conțin cuvântul ULUITOR sau ceva asemănător, puținii români care mai citesc presă preferă în proporție covârșitoare tabloidele. Ce reiese din studiul de piață al celor de la Initiative este că, totuși, publicațiile de nișă, în general, au rezistat, în ciuda problemelor cu distribuția, cu micșorarea bugetelor și a tirajelor. Și, deși unele proiecte s-au închis ori s-au transferat cu totul online, au apărut și titluri noi. Însă, de când conținutul a început să se digitalizeze, cum le place advertiserilor să spună, au apărut întrebări noi. Ori, mai pe românește, de când conținutul a început să migreze spre internet. Ce vrem? Cuvinte cheie pe Google sau toată povestea pe hârtie? Unde ne promovăm? Pe Facebook sau în reviste? Print sau online?

Răspunsul este undeva la mijloc și nici specialiștii în comunicare nu sunt toți 100% de acord între ei în această privință, lucrul auzit cel mai des dinspre aceștia fiind expresia „mix de comunicare”. Ce anume va intra în acest mix și în ce proporție? TV, radio, publicații, internet, outdoor? Iată o alegere care încă nu este o știință exactă. O alegere care ține foarte mult de nivelul la care cel ce se promovează cunoaște piața căreia i se adresează și mediul unde o poate găsi. Noi spunem că publicațiile (sau site-urile) de nișă au o șansă în plus să ajungă la potențialii clienți față de cele generaliste. De altfel, e mai greu de imaginat o reclamă la un utilaj de tipar de milioane de euro lângă o reclamă la bere la PET. E mai greu de imaginat și că un manager va lua decizia de a cumpăra utilajul respectiv doar privind niște specificații tehnice sau un preț pe un site pe internet.

O publicație de calitate care i se adresează clientului pe limba lui poate fi un vehicul fantastic de comunicare și pentru clienți, și pentru cei care doresc să se promoveze. Iar această funcție îi poate permite să aibă succes mult timp de-acum încolo. Mai mult decât atât, un astfel de vehicul nu-și este util numai sieși sau unui vânzător sau unui cumpărător, el poate ridica piața în ansamblu, o poate educa și îi poate arăta căi de dezvoltare. Cu o precizare: ca-n proverbul cu obrazul subțire, informația de calitate costă. Mulți se gândesc doar la prețul reclamei atunci când aleg unde să se promoveze și nu la rezultat. De unde și succesul unor campanii gen click-per-cent, din care singurul care câștigă sigur este Google. Alegeți un singur mediu și nu uitați revistele de specialitate atunci când vă promovați. Alegeți-i pe cei care știu să vă spună povestea. Pentru că altfel este foarte posibil ca pentru centul de la reclama on-line să primiți doar click-uri, nu și comenzi de la clienți.