De Mărțișor, Dan St. Andrei vernisează expoziția de fotografie Muse Descompuse

De Mărțișor, Dan St. Andrei vernisează expoziția de fotografie Muse Descompuse

32
0
DISTRIBUIȚI

De Mărțișor, Print Magazin și Canon te invită la vernisajul unei expoziții de artă fotografică. Astfel, vineri, 1 Martie 2013, vă așteptăm la vernisajul expoziției “Muse Descompuse” a lui Dan St. Andrei. Organizat în parteneriat cu spațiul de artă contemporană Aiurart, evenimentul va avea loc la Sarroglia Lounge Art Gallery din București, Strada Vasile Lascăr, nr. 59 (colț cu Strada Maria Rosetti), începând cu ora 19.00.

Expoziția va fi deschisă în perioada 1-31 martie 2013.

Un artist complet și complex, înzestrat cu resurse de expresie inepuizabile, Dan St. Andrei ne invită la un nou exercițiu de creativitate fotografică, în care emoția romantismului și lirismului primar – definit de însăși tema expoziției – este descompusă și recompusă prin intermediul unor instrumente compoziționale care îmbină într-un raport perfect cadrul fotografic și tehnicile digitale de manipulare a imaginii.


Dan St. Andrei. Credit foto: www.danandrei.com

Explicând noul său demers artistic, Dan St. Andrei spune: „De ceva vreme mă tot gândesc la muzele de demult… și zic de demult întrucât în ziua de azi relația dintre muză și artistul său este aproape inexistentă în cultura noastră mândră și individualistă…

Ce sunt muzele? Zeițe grațioase, fiice ale memoriei, idealuri platonice, modele pentru portretele Sfintei Mame, femei virtuoase sau desfrânate… luceferi feminini… iubite învăluite în mister pe care nu le poți atinge? Valeți feminini ai imaginației cuiva? Concepte complementare, invenții poetice, fantome atât de dorite care vin pe neașteptate, regine ale superficialului, auto-muze, muze interioare?

În miturile grecești, relația dintre muză și artist era una de reciprocitate, femeia având calitatea de mijlocitor, căci Zeii ofereau acces omului către memoria și învățătura care îi lipseau. Artistul producea ulterior un text care nu era despre muza-femeie, dar care celebra implicarea ei în actul creației. Un astfel de schimb însemna că un gol al artistului nu poate fi umplut decât printr-o pierdere de sine temporară în clipele în care era locuit de puterea pătrunzătoare a muzei.

Aceste teme romantice ale idealizării și ale iubirii interzise (sau neconsumate) au atins apogeul în Italia renascentistă. Poeți ca Dante și Petrarca și-au plasat muzele pe socluri înalte, astfel încât Beatrice (în cazul lui Dante) și Laura (Petrarca) sunt descrise ca modele ale perfecțiunii și purității, în timp ce interesul lui Boccaccio către muza sa Maria este un amestec perfect de dragoste a minții, trupului și sufletului. Idealizarea Beatricei și a Laurei este parțial atribuită Marianismului, pentru că în secolul al XIII-lea Sf. Maria a devenit din ce în ce mai importantă ca mediator între oameni și Dumnezeu. Către Maria se rugau majoritatea oamenilor pentru mijlocire divină.

În perioada romantică, muza ajuta creatorul să exprime sentimente și emoții, mai degrabă decât idei religioase și politice, iar artistul începe să-și definească imaginea independentă de opțiunea politică, ceea ce semnifică o schimbare majoră în conceptul artei, în esența artei și în ceea ce constituia arta (l’art pour l’art).

În acest context nu este o exagerare să spunem că Beatrice ca muză a lui Dante este o creație a secolului al XIX-lea, căci în secolele anterioare ea a fost trecută cu vederea în favoarea unor personaje mai întunecate, mai dramatice ale «Divinei Comedii», dar perioada victoriană a preluat-o și adoptat-o.

Muza, în aspectul ei cel mai pur, este partea feminină a bărbatului creator, cu care trebuie sau nu să aibă relații de natură carnală, ca să nască o nouă operă. Ea este anima animusului lui, în roluri inversate, ea îl penetrează și inspiră, iar el gestează și expulzează.

Dar astăzi nu mai avem exercițiul încrucișării rimelor sau al alăturării lor, am uitat metrul antic sau hexametrul. Ne-am pierdut picătura de romantism și nota lirică. Am uitat să fim visători și să ne pierdem în reverie… Nu îmi rămâne decât să vă invit la un moment de plutire în compania muzelor, așa cum le văd eu”.

Sponsorul principal al evenimentului este Canon România. Parteneri: Spațiul de artă contemporană Aiurart, Sarroglia Art Lounge Gallery. Sponsori servicii: Photosetup, Lacerta Winery. Parteneri: Zeppelin, Tataia, All Hallow, CityTV, Șapte Seri, Modernism, Metropotam, ArtClue, ArtAct Magazine, Liternet, foto4all.ro, Catchy.ro, Print Magazin, The Institute Magazine.


Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home4/poshpr/print-magazin.ro/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home4/poshpr/print-magazin.ro/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853