Creativitate marca Disney: hârtia interactivă

Creativitate marca Disney: hârtia interactivă

13
0
DISTRIBUIȚI

„Toate inovațiile de la Disney încep de la o poveste”, susține vicepreședintele senior al Direcției de creație și identitate de brand, din cadrul The Walt Disney Company (TWDC), Luis Fernandez. Iar inovațiile care sunt lansate de laboratoarele de cercetare ale companiei sunt de cele mai multe ori surprinzătoare, mai ales când sunt fundamentate pe evidențierea calităților a ceea ce denumim hârtie, folosită ca banal suport de imprimare. După ce a lansat în ultima perioadă „hârtia-baterie” și ambalajul de produs care se transformă în jucărie, recent, laboratoarele Disney au prezentat public rezultatele unui proiect de cercetare-dezvoltare lansat cu nici un an în urmă: hârtia interactivă.

Tehnologia RFID pentru cărți pop-up și origami
Joci „X și zero” cu bucăți de hârtie pe o masă și pe un display aflat la distanță, prin intermediul unei frecvențe radio, ai reprezentarea video, în direct, a jocului. Sau plimbi degetele pe cartonul unei căsuțe de păpuși și se aprind luminițele din diverse camere ale jucăriei. Acestea sunt doar câteva mici exemple indicate într-un film de prezentare a aplicațiilor hârtiei interactive. Iar aplicațiile produsului sunt nenumărate și nebănuite pentru toate domeniile posibile. Astfel, doar ca să mai prezentăm un exemplu, prin mișcarea de la distanță a unui indicator, un profesor aflat în spatele sălii de curs, poate prezenta studenților, un grafic interactiv, pe tabla de la intrare.
Laboratorul american de cercetare, susținut de compania Walt Disney, utilizează tehnologia RFID pentru a integra obișnuita hârtie în lumea fascinantă a digitalului.
Echipa de cercetare de la Disney Research Lab a creat și dezvoltat o gamă de hârtie interactivă, permițând noi experiențe în domeniul cărților pop-up (cărți tridimensionale), în confecționarea și manevrarea jucăriilor de tip origami și orice alte produse pe bază de hârtie.
Disney Research Lab utilizează tehnologia RFID (identificare prin frecvență radio), un sistem care permite identificarea și memorarea unor caracteristici ale produselor prin intermediul unor „radio-etichete”. De exemplu, în acest scop se pot utiliza etichetele autoadezive.
După cum se poate remarca din imaginile video date publicității de către cercetătorii americani, porțiunile (traseele) conductoare pot fi direct imprimate pe hârtie, sau pot fi desenate chiar cu mâna. Aceste noi produse de la Disney Lab și care pot fi încadrate la categoria dispozitivelor electronice oferă un amplu spațiu de acces pentru designeri sau artiști plastici pentru realizarea unor noi interfețe grafico-gestuale. Acest tip de hârtie permite un anumit tip de interacțiune, mai exact permite răspunsuri la comenzi gestuale și se transformă într-un vector care oferă acces pentru conectarea la lumea digitală.

O pirogă din pliajele ambalajului de păpușă
Ambalajul păpușii Vaiana, de la Disney Store este astfel proiectat și fabricat pentru a se putea transforma cu ușurință, spre amuzamentul copiilor, într-o pirogă. Practic, sunt oferite două jucării în același pachet.
Această păpușă întruchipează personajul principal al filmului de animație „Vaiana, legenda de la capătul lumii (numele original al filmului fiind de fapt „Moana”), produs în Studiourile Disney. În film, este relatată aventura unei tinere polineziene care străbate mările pentru a-și salva poporul din care face parte.
Pentru „transformarea” ambalajului în jucărie s-au utilizat pliajele simple. Concepută prin intermediul Smart Packaging de la Disney, un program specializat pentru proiectarea ambalajelor prietenoase cu mediul, cutia păpușii Vaiana Classique conține în plus, pe lângă păpușă de 30 de centimetri înălțime, o notă cu instrucțiuni tipărite pe o hârtie și o bucată de pânză care permit transformarea cutiei din carton într-o mică ambarcațiune inspirată din film. Totul se realizează ușor, prin pliaje simple și trei bețisoare din lemn. Scopul este de a obține încă o jucărie suplimentară care are legătură cu filmul de desene animate destinat copiilor. Astfel se reduce și posibilitatea ca ambalajul să fie aruncat imediat după despachetare la pubela de gunoi. În plus, Smart Packaging Disney a proiectat cu mare grijă și procesul de fabricare al ambalajului, care este realizat în proporție de 70% din hârtie reciclată, fără adezivi și imprimat cu cerneluri extrase din legume.

„Tot ce provine de la Disney începe cu o poveste, la fel și ambalajele noastre pentru jucării. Combinând magia Disney și principiile noastre despre ambalajele inteligente, am reușit să creăm un ambalaj ecologic și care continuă povestea Vaianei”, a declarat pentru publicația specializată Graphiline, vicepreședintele senior al Direcției de creație și identitate de brand din cadrul companiei Walt Disney, Luis Fernandez

Energie generată de „hărtia-pilă”
Dezvoltată de cercetătorii de la Disney Research, în colaborare cu specialiștii de la Universitatea Carnegie Mellon, din Pittsburgh (statul Pennsylvania, din nord-estul Statelor Unite ale Americii), hârtia – baterie deschide orizontul unor aplicații ce par desprinse din viitor. Cărțile, afișele publicitare, ambalajele și tot ce înseamnă hârtie tipărită deschid drumul într-o nouă eră: toate vor fi percepute altfel, pot genera lumină, pot fi telecomandate, pot deveni interfața unui ecran, fără a fi nevoie de acumulatori sau alte surse externe care să genereze energie.
Mai mult, notează jurnaliștii de la Graphiline, conceptul „hârtiei – baterie” este simplu și deloc costisitor: o foaie extrem de subțire și flexibilă de politetrafluoroetilenă (PTFE), așezată între două straturi de material conductor (de exemplu, folii de poliester metalizat care vor prelua funcțiile de electrozi). În momentul în care hârtia este frecată, sarcinile electrice se acumulează în folia de PTFE. Politetrafluoroetilena este un polimer al tetrafluoroetilenei care are numeroase utilizări. Cel mai folosit nume este „Teflon”, introdus de firma DuPont, care a inventat acest produs.
Conductorii din cadrul acestei hârtii-baterie pot include, în funcție de aplicație, circuite electrice imprimate prin utilizarea de cerneluri conductoare (cerneluri pe bază de argint, serigrafice), vopseluri conductoare (de exemplu, vopsea pe bază de nichel), sau prin folosirea unei pelicule cu proprietăți conductoare (peliculă de argint, sau poliester acoperit cu un un film de aluminiu), de altfel des utilizate la ambalajele pentru cadouri. Reacția de generare de energie de către acest tip de suport-hârtie poate fi obținută prin diverse gesturi, cum ar fi atingerea, frecare sau alunecare pe diverse suprafețe”, afirmă coordonatorul direcției de cercetare de la Disney, Ivan Pupyrev.

„Putem să ne imaginăm o sumedenie de utilizări ale acestei inovații. Se pot dezvolta numeroase aplicații, generarea de sunete și alte interacțiuni prin intermediul cărților sau altor documente tipărite, fără să fie nevoie de cheltuieli mari și fără să ne pese de sursa de energie externă. Avem în vedere integrarea tehnologiei noastre în editarea de cărți, tipărirea de cărți poștale, afișe, jocuri de societate și multe altele. Acesta este viitorul tehnologiei dezvoltate de noi”, a conchis Ivan Pupyrev, director de cercetare la Disney