Comunicarea, arta de a te face remarcat

Comunicarea, arta de a te face remarcat

40
0
DISTRIBUIȚI

Un pacient intră timid în cabinetul unui medic psihiatru. Medicul scria de zor în registru. „Luaţi loc şi spuneţi ce vă supără!” – „Domnule doctor, de un timp am impresia că nimeni nu mă mai bagă în seamă” – „ …da, următorul!”

Mă întreb, ca un revers al glumei de mai sus, în ce fel şi în ce măsură se fac cunoscute firmele pe piaţă. Cum arată ele „că nu au nimic de ascuns”.

Ce vreau să vă spun în continuare nu conţine elemente noi faţă de ceea ce experţii în comunicare ştiu deja. În schimb, voi spune despre ceva ce unii spun că ştiu dar cred că nu ştiu. Sper ca aceste cuvinte îmbârligate să nu vă oprească din citit, căci zona aceasta „ceţoasă” apare frecvent în promovarea produselor sau serviciilor.

Atunci când un produs sau serviciu nou apare pe piaţă datorită unei nevoi existente sau induse, fi rma producătoare îşi promovează produsul. Trei elemente sunt luate în discuţie: grupul ţintă, mesajul şi căile de comunicare.

Grupul ţintă se încadrează într-un profil deja cunoscut de producător (cel puţin la fi rmele care se respectă şi îşi segmentează piaţa) şi care trebuie sa fi e profi tabil prin mărime, identitate, relevanţă şi accesibilitate. Grupul sau segmentul ţintă ar trebui să reacţioneze la mesajul transmis conform strategiei producătorului. Nu voi intra în alte amănunte în ceea ce priveşte segmentul ţintă.

Mesajul pe care îl transmitem trebuie să conţină „cârligul” care să atragă atenţia potenţialilor cumpărători, să le conştientizeze nevoia vizată de firma producătoare şi să îi determine să îşi dorească să cumpere produsul sau serviciul respectiv. Putem lua în discuţie orice mesaj de pe piaţă. De exemplu, se atrage atenţia publicului larg că este posibil să cumpere un serviciu de internet la un preţ foarte convenabil, cea mai ieftină ofertă având inclus trafic nelimitat. Până aici, totul este foarte frumos, mai ales în această perioadă de criză. Dar ce mai vedem în clipul respectiv (de fapt este o serie de clipuri)? Că mesajul conţine imaginea unui infractor sau a unui criminal în devenire care este depistat ca un om care face o glumă îndoielnică şi care este pedepsit pentru gluma sa să folosească internetul. Ha, ha, ha, asta este cea mai bună poantă din trimestrul acesta, chiar că nu s-au gândit la acest efect secundar. Iar acum pot spune ce vor ei, cei care au gândit clipul, cum că ar fi  urmărit şi acest lucru. Căci, dacă oferta ieftină se adresează publicului larg, fără a avea o segmentare clară a pieţei, atunci cam toată audienţa ar fi  compusă din posibili criminali, pedepsiţi să navigheze pe internet… Fără a mai face filozofie, încurajarea mea este să vă gândiţi la efectele secundare ale mesajelor pe care le transmiteţi, căci „verba volant, scripta…” Data viitoare vă voi reţine atenţia asupra căilor de comunicare sau ce poţi face cu un glonte ca să nimereşti mai mulţi iepuri.