Canon la FESPA Digital: totul pentru tipografi

Canon la FESPA Digital: totul pentru tipografi

93
0
DISTRIBUIȚI

Cristian Faur.

Enunţat în clar sau doar ca subiect de aluzii, drupa a fost cuvântul de ordine pentru multă lume anul acesta la Amsterdam, la FESPA. Totuşi, chiar şi atât de aproape de olimpiada printului, cum i-am spus noi, piesele de artilerie grea nu au lipsit nici de la această ediţie a acestui important eveniment dedicat soluţiilor digitale. Unul dintre numele care iau în serios orice prezenţă la evenimentele mari a fost, ca de obicei, Canon.
Pierre-Olivier Esteban (European TDS/DGS Marketing Director, PPG) a fost interlocutor pentru Print Magazin la FESPA, chiar în standul cunoscutului producător de soluţii pentru industria poligrafică şi nu numai. Astfel, am putut afla de ce compania sa tratează şi acest eveniment cu toată seriozitatea, chiar şi în proximitatea evenimentului de la Dusseldorf. Iar motivul principal este simplu şi cuprinzător: pentru Canon, FESPA rămâne FESPA. Iar FESPA este în primul rând un eveniment pentru tipografii de meserie.
Pentru că nouă ni s-a părut întâlnirea tipografilor cu producătorii de acum, din Olanda, ca fiind ceva mai restrânsă decât ediţia trecută de la Koln, l-am întrebat pe domnul Esteban despre părerea domniei sale cu privire la acest aspect. Asta, deşi am stat de vorbă chiar la începutul târgului şi era, într-adevăr, loc de o discuţie doar despre prime impresii şi nu despre concluzii.
Iar gazda noastră din standul Canon ne-a ajutat cu o explicaţie la care, recunoaştem, nu ne gândisem la prima vedere. În primul rând, fiecare ediţie a acestei expoziţii a avut specificul ei, nu neaparat legat de ce alte evenimente mai au loc în aceeaşi perioadă. Astfel, dacă acum la Amsterdam s-a vorbit despre digital, data trecută subiectele şi gama de aplicaţii a fost ceva mai largă, cu diverse accente pe domenii precum print pe textile sau decoraţiuni interioare. Pe când acum, şi temele de interes sunt ceva mai restrânse.
„Aşadar, este o ediţie mai specializată. Dar pentru noi nu contează. Fiecare FESPA este un FESPA şi fiecare ediţie are locdoar o dată pe an”, spune domnul Esteban. „Dacă lucrezi tipar digital în format mare, de exemplu, aici trebuie să vii. Şi chiar dacă începe drupa în scurt timp, clienţii şi producătorii de pe această piaţă oricum vin şiaici. Aici găseşti toţi jucătorii din domeniu, cu toate cerinţele sau ofertele lor de produse şi servicii.”
Bineînţeles că am încercat să smulgem măcar un mic secret în avanpremieră despre bunătăţile cu care ne aşteaptăCanon la drupa în comparaţie cu ceea ce puteam vedea cu ochii noştri în standul de la FESPA, iar răspunsul a fost unul elegant şi diplomat. Interlocutorul ne-a spus că strategia companiei sale este aceea de a se adapta audienţei ţintă pentru fiecare eveniment în parte, de fiecare dată.
Evenimentul din ţara lalelelor este unul organizat cu dedicaţie pentru piaţa soluţiilor wide format. Cei interesaţi de acestea vor fi în primul rând aici. drupa este destinată tuturor segmentelor industriei de profil şi tuturor tipurilor de clienți, spune oficialul. În plus, acesta spune că la Amsterdam nu este vorba neaparat despre corporaţii, cât despre aşa-numiţii print service providers – furnizorii de servicii tipografice.
Aşadar, consideră interlocutorul, este vorba de ţinte diferite, interese diferite şi soluţii diferite prezentate în cadrul celor două evenimente. Deşi subiectul de la Amsterdam acoperă destule arii de interes, pe majoritatea le leagă soluţiile, care sunt destinate celor care au nevoie de format mare pentru anumite tipuri de aplicaţii. Pe când la drupa este o lume diferită. Una dintre diferenţele semnificative între cele două evenimente este aceeacă la FESPA discuţi, în general, cu oameni chiar din industrie, pe când la Dusseldorf poţi întâlni foarte mulţi reprezentanţi de organizaţii care sunt, de fapt, clienţi finali de print, nu tipografi.
Aşadar, special pentru tipografi, să-l lăsăm pe reprezentantul Canon să ne prezinte, în mare, soluţiile cu care a venit compania sa pentru publicul de la FESPA:„ Am venit cu trei soluţii noi. În primul rând, este vorba despre noul sistem Canon Océ Arizona 1200, urmaş al modelului de succes din seria 400. Aducem alături de aceasta foarte multe inovaţii care au putut fi văzute prima dată acum doi ani, la modelele din seria 6100. Vorbim de rezultate precum culori mai bune sau de opţiuni de lucrucu un grad îmbunătăţit de automatizare. Adică de opţiuni high-end care au reuşit să ajungă în modele standard. Este prima dată când această generaţie de maşini ajunge la un show de profil de nivel european. Apoi, putem vorbi despre inovaţiile recente din sistemele ProCut. Aici vorbim din nou de şi mai multă automatizare, de şi mai multă viteză în momentul când trebuie schimbate uneltele pentru finisarea mai rapidă. De asemenea, am venit aici cu o serie de noi instrumente pe partea de software de automatizarea fluxului de producţie.”
N-am putut să nu întrebăm despre părerea şi mai ales despre planurile Canon pentru zona noastră, cea a sud-estului Europei. Iar domnul Esteban ne-a asigurat de implicarea totală şi de dorinţa companiei sale de a creşte în regiune, pornind de la exemplul managementului dedicat pe care organizaţia îl are în ţările despre care discutăm. „Cercetăm întotdeauna cam ce tipuri de produse, ce servicii vor clienţii dintr-un anume areal geografic. Şi din datele pe care le avem, în regiunea dumneavoastră vindem din toate categoriile noastre de produse din portofoliu. Şi din cele high-end, şi din cele mid-market. Deşi la un nivel încă ceva mai scăzut, profilul pieţei din zona denumită de noi CEE (Central and Eastern Europe) este identic cu acela din restul Europei. Este adevărat, pieţele sunt ele însele încă ceva mai mici”, spune directorul din cadrul Canon.
Totuşi, la insistenţele noastre, domnul Esteban a ridicat o parte din vălul aşezat pe produsele sub brand Canon – Oce care ne aşteaptă la drupa. Aşadar, este vorba în primul rând despre cele mai performante soluţii de print, probabil unul dintre cele mai noi modele Arizona şi despre soluţiile companiei în materie de finisare, precum mesele de tăiat, însă cam atât de departe am reuşit să ajungem cu dezvăluirile în premieră şi va trebui să ne convingem în totalitate deceea ce urmează, de fapt, să vedem peste o lună în Germania în standul Canon. Oricum, fiind vorba de alt tip de clienţi, de corporaţii, de consumatori de print, imaginea şi ofertele companiei acolovor fi altele decât ceea ce a organizat compania gazdei noastre special pentru tipografi în Olanda.
To be or not to be digital. Mulţi manageri români de tipografii, întrebaţi dacă viitorul aparţine digitalului, răspund simplu: nu încă. Am vrut să aflăm ce părere are un insider al pieţei şi tendinţelor ei şi nu am ratat ocazia. Iată răspunsul domnului Esteban: „Este clar că are loc o tranziţie de la analog la digital. Ce vedem este că în anumite ţări se riscă mai mult decât în altele. În sensul că îşi schimbă modelul de business. O parte din producţie se mută spre zone precum Europa de Est. Asta, şi din cauza războiului preţurilor. O parte din jucătorii din Vest, însă, văzând că marginile de profit scad, lasă producţia şi apelează la digital pentru a încerca să se diferenţieze de concurenţă şi să vină cu soluţii cu valoare adăugată mare. Soluţii, de exemplu, personalizate şi altele asemenea. Aşa că producţia analog, cum spuneam, fie flexo, fie offset, migrează spre est. Cei din est încă nu simt asta, pentru că încă au comenzi destule. Dar, pe măsură ce vor avea din ce în ce mai puţine, vor ajunge şi ei în aceeaşi situaţie. Dar, pe de altă parte, digitalul are avantaje pe care tehnologiile offset sau flexo nu le vor avea niciodată, asta e sigur. Aşa că întrebarea este când va fi totul digital. Pentru că din punctul de vedere al productivităţii şi al costurilor, răspunsul rămâne deocamdată la fel: nu încă.”