Apple, singur împotriva tuturor

Apple, singur împotriva tuturor

35
0
DISTRIBUIȚI

Poziția dominantă a echipamentelor Apple a dus la deschiderea unui proces privind stabilirea abuzivă a prețului cărților electronice. O firmă de avocatură din Seattle vizează Apple într-un proces având ca obiect fixarea prețurilor de vânzare cu amănuntul la cărțile electronice, e-book. Cazul a fost generat, în parte, de poziția dominantă pe care Apple o are pe piața telefoanelor inteligente și a tabletelor, după cum declară directorul companiei de avocatură.

Hagens Berman Sobol Shapiro, firma de avocatură din Seattle, a deschis un proces la nivel național, acuzând Apple de conspirație alături de cinci dintre cele mai importante edituri, pentru a stabili, în mod ilegal, prețul de vânzare a cărților în format electronic. Editurile menționate în procesul înaintat pe 9 august 2011 la Curtea de Justiție a Californiei sunt HarperCollins Publishers, Hachette Book Group, Macmillan Publishers, Penguin Group și Simon & Schuster.

Poziția de forță de care se bucură Apple, datorată cotelor de vânzări solide pe care compania le are pe piața telefoanelor inteligente și a tabletelor electronice (n.r. în jur de 24%, respectiv 61% în 2011 la nivel global), i-a permis să stabilească prețurile pe piața cărților de tip e-book, inclusiv pentru compania rivală Amazon.com, declara Steve Berman, director la Hagens Berman. „Apple a fost un catalizator pentru toate acestea”, mai afirmă acesta.

Steve Jobs a știut întotdeauna să lanseze produse inovatoare și cu un extraordinar succes comercial

În proces, Apple este acuzat că, împreună cu respectivele edituri, a ridicat prețul cărților electronice deoarece editurile erau îngrijorate că politica de discounturi a Amazon.com va genera în ochii consumatorilor o permanentă așteptare de micșorare a prețurilor, chiar și pentru alte e-readere. „Intenționăm să demonstrăm că Apple avea nevoie de o modalitate prin care să neutralizeze Kindle-ul lui Amazon, înainte ca popularitatea acestuia să fi putut concura introducerea pe piață a iPad-ului, conceput de Apple să concureze și ca e-reader”, spunea Berman.

Înainte de anul 2010, prețurile cărților electronice la Amazon.com erau de 9,99 $ sau mai mici, declara Berman. Acum, titlurile de top sunt la un nivel de 12,99 $ și chiar peste. “Vânătorii de Zmeie”, de Khaled Hosseini, costă acum 12,21 $ în variantele de e-book, față de 8,33 $ cât costă cartea tipărită broșată…

Apple nu a răspuns cererilor de a comenta deschiderea procesului.

John Simpson, de la organismul independent de protecție a consumatorilor Consumer Watchdog din SUA, declara că acest proces este perfect îndreptățit. „De mult timp sunt îngrijorat de puterea monopolului pe care Apple a putut să-l exercite prin intermediul Apps Store”, declara acesta. „Consider că bazele acestui proces sunt bine întemeiate și sunt bucuros că s-a deschis această acțiune.”

În proces, cele cinci edituri sunt acuzate că au constrâns Amazon să renunțe la sistemul său de discounturi și să stabilească prețuri fixe. Dacă Amazon încerca să vândă cărți electronice sub prețul editurii, aceasta îi refuza accesul la titlul respectiv, declară reclamantul. Cele cinci edituri dețin controlul asupra a 85% dintre cele mai populare cărți de ficțiune și nonficțiune, declară firma de avocatură.

Apple nu dorea să intre pe piața cărților electronice la prețurile practicate de Amazon.com, afirmă Berman. În loc să intre în competiție deschisă cu Amazon, „ei au hotărât să înfunde competiția printr-o mașinație îndreptată împotriva consumatorilor”, spunea el. Oricine a cumpărat o carte electronică din ianuarie 2010 încoace se poate constitui parte civilă în acest proces, mai afirmă Berman. Hagens Berman nu este sigur care este prejudiciul adus consumatorilor în urma invocatei fixări a prețurilor. Totalul ar putea fi de ordinul zecilor de milioane de dolari, declară firma.

Comisia Europeană și mai mulți procurori generali din statele SUA investighează în prezent această situație.

(Sursă: IDG News Service)

Părerea noastră

Având în vedere că, în perioada dinaintea lansării iPad, cei de la Amazon au fost acuzați în mod repetat de către edituri că le impun abuziv o politică de prețuri distructivă, procesul intentat celor de la Apple este, dacă vreți, un revers al medaliei. Și, așa cum fondul acțiunii în justiție o dovedește, cei care sunt scoși în față sunt tot consumatorii.

Pe de altă parte, este posibil ca acest demers îndreptat împotriva celor de la Apple să nu fie chiar întâmplător, având în vedere că succesul tabletelor iPad (9,25 milioane de bucăți livrate în ultimul trimestru) îi obligă pe restul producătorilor de dispozitive similare, dar care rulează sub sisteme Android și Windows, să scadă prețurile continuu ca urmare a vânzărilor slabe. Pe de altă parte, un studiu recent realizat de ABI Research spune că, în ultimul an, tabletele bazate pe sistemul Android au mușcat în jur de 20% din piața globală deținută de iPad-ul lui Apple…

Deschiderea acestui nou front de luptă împotriva companiei lui Steve Jobs coincide, întâmplător sau nu, cu intenția celor de la Google de a cumpăra Motorola Mobility și cele 25.000 de patente ale acesteia, pentru suma de 12,5 miliarde de dolari. Zvonurile vehiculate în piața de profil pun această intenție de achiziție pe seama dorinței lui Larry Page de a salva sistemul Android. De altfel, în declarațiile făcute la jumătatea lunii august, oficialii producătorilor de telefoane inteligente HTC, Samsung, LG și Sony Ericsson, parteneri ai „ecosistemului” Android, au salutat decizia Google și și-au manifestat întregul suport pentru această achiziție.

Cu o miză uriașă, de ordinul zecilor de miliarde de dolari, lupta pentru câștigarea și păstrarea supremației pe piața telefoanelor inteligente și, mai nou, a tabletelor electronice abia a început, având parte, în mod reciproc, de atacuri și contraatacuri. Dacă în articolul de mai sus, Apple este acuzatul, și compania lui Steve Jobs a întreprins în această primăvară un „raid” împotriva celor de la Samsung, acuzându-i în justiție că tableta Samsung Galaxy Tab 10.1 încalcă 10 brevete de invenții deținute de Apple. Chiar dacă, temporar, Apple a stopat vânzarea dispozitivului fabricat de Samsung în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană și Australia, Curtea de Justiție din Düsseldorf, Germania, a ridicat pe 16 august această interdicție, termenul pentru soluționarea cauzei fiind 25 august, dispozitivele coreenilor putând fi vândute în majoritatea țărilor europene.

Că lupta este acerbă ne-o dovedește și seria de procese prin care Apple și producătorul de telefoane și dispozitive mobile HTC se acuză reciproc, începând din luna martie a acestui an, de încălcarea brevetelor de invenții, de la telefoane și tablete electronice la computere…

Fondate sau nu, acțiunile puse în scenă de rivalii celor de Apple s-ar putea să aibă un efect de bumerang, iar acest lucru l-am putea vedea peste chiar două luni, când producătorul californian va lansa, pe 7 octombrie, noul iPhone 5.

Steve Wozniak și Steve Jobs, fondatorii Apple, circa 1977-1978

Judecând situația la rece, Apple este obligat să lupte pe mai multe fronturi, singur împotriva tuturor – având în vedere că de cealaltă parte a baricadei se află nume grele, precum Amazon, Google și ceilalți parteneri ai acestora. Inspirația sclipitoare pe care a avut-o Steve Jobs în 2001, la patru ani după întoarcerea la Apple, atunci când a mizat pe lansarea iPod, nu numai că a salvat compania de la o lungă serie de probleme, dar a și dat semnalul începutului unei noi ere în industria IT&C și a celei de divertisment – amintind aici iTunes Stores. Cele 100 de milioane de iPod-uri vândute în 6 ani de la lansare au culminat, în 2007, cu lansarea iPhone și intrarea companiei pe piața telefoanelor inteligente. După alți trei ani, în 2010, Apple lansa iPad, bulversând întreaga „ordine mondială” a industriei de profil.

În urma tranzacțiilor bursiere de săptămâna trecută, capitalizarea Apple a atins nivelul de 337,17 miliarde de dolari, surclasându-l pe Exxon Mobile (330,77 miliarde de dolari) și devenind astfel cea mai valoroasă companie din lume. Dar, așa cum spune o regulă nescrisă, succesul are prețul său…


Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home4/poshpr/print-magazin.ro/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home4/poshpr/print-magazin.ro/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853