Echipament Canon de producție pentru a acoperi volumele și a diversifica gama de produse
Agrafa Print a împlinit anul trecut zece ani de activitate, dar a început ca un departament de producție într-o agenție de publicitate în anul 1997 sub denumirea de Speed Promotion. Ea există și acum, dar se numește Godmother. A pornit cu tiparul digital și a mers aproape de la început pe echipamente Canon, rămânând fidelă acestora până în prezent. Realizează lucrări de print de mici dimensiuni, dar se ocupă și de import și personalizare de obiecte promoționale. Este o afacere ce a crescut constant și sănătos cu 10-15% anual. Detaliile ne-au fost dezvăluite chiar de managerul companiei, Mihai Baciu, inclusiv cele despre ultima achiziție, un echipament de producție de la Sama Consul.
Dan CĂLIN
Cum ați trecut de la agenție de publicitate la print digital?
După șapte ani de agenție aveam doi oameni care se ocupau de print. Ne-am gândit că ar fi o oportunitate să facem o afacere separată care să se ocupe de partea de print a clienților noștri. Așa că am închiriat un alt spațiu unde am mutat cei doi angajați, am mai luat și alții, dar și echipamente, și ne-am apucat serios de tipar digital pentru lucrări de mici dimensiuni, lucrări la care am rămas fideli până în prezent.
Care a fost evoluția echipamentelor în noua companie de tipar?
Am pornit cu un HP mic cu care am avut probleme legate de costuri. Așa că la un an de la înființare, adică în urmă cu 10 ani, am trecut la Canon. Am ajuns la acest brand urmărind concurența. Am vizitat câteva copy-shop-uri unde am văzut astfel de mașini, îngălbenite de timp și de soare, ce funcționau foarte bine. Iar acest lucru m-a impresionat și așa am ajuns să luăm primul Canon. Apoi, încet-încet, le-am upgradat și am trecut de la o serie la alta, pe măsură ce au crescut volumele și am avut nevoie de o calitate din ce în ce mai bună a tiparului. În felul acesta am ajuns anul trecut la Canon ImagePress C6011 care este un echipament de producție, așa cum avem nevoie.
În plus, are și câteva caracteristici interesante care ne ajută foarte mult: poți printa pe cartoane de 350 de grame și chiar și pe cele texturate, are un sistem de autocalibrare ce păstrează constantă calitatea printului și a culorilor pe toată durata lucrării, o poți alimenta cu hârtie și tonner fără să oprești comanda, are o capacitate mare de output și nu mai pierzi vremea să o descarci. Calitatea imprimării este mult mai apropiată de cea oferită de mașinile offset, iar viteza de printare scade mai puțin cu cât este cartonul mai gros, față de alte echipamente care nu sunt de producție. Toate aceste caracteristici contează foarte mult deoarece peste 90% din producția noastră se face pe cartoane de diferite tipuri și grosimi.
De la cine ați achiziționat acest ultim echipament Canon și de ce i-ați ales?
De la Sama Consul. Fiind dealer-ul principal Canon în România este clar că ei au cele mai bune condiții. De cinci ani lucrăm cu ei și sunt ok din toate punctele de vedere. Și service-ul lor se mișcă foarte bine, iar acest lucru este foarte important pentru că dacă ai probleme în producție cu echipamentul trebuie să pierzi cât mai puțin timp cu service-ul. Iar ei reacționează foarte bine. În plus, noi suntem fideli brandului Canon pentru că sunt foarte fiabile și este destul de rar nevoie de intervenția service-ului.
Pe ce tipuri de lucrări vă axați? Ați rămas fideli celor de mici dimensiuni?
Da. Pentru noi cărțile de vizită sunt foarte importante pentru că le folosim ca un produs de penetrare. Ele sunt foarte importante pentru clienți: trebuie să arate bine și trebuie să fie livrate rapid. Mare parte din clienți încep cu astfel de lucrări pentru că este mai ieftin să testezi un furnizor în acest fel, fiind un produs care costă puțin. Și pentru că sunt mulțumiți de calitate și servicii revin la noi și pentru alte lucrări mai importante.
Cât dețin cărțile de vizită din cifra de afaceri a companiei?
Aproximativ 30%, restul fiind ocupat de zona de print publicitar: mape, pliante, reviste, cărți, foi cu antet, plicuri ș.a.m.d. Cărțile de vizită reușesc să ne acopere o bună parte din cheltuieli pentru că realizăm peste cinci milioane anual, dar necesită și multă muncă.
Cum merge segmentul de carte pentru dumneavoastră? Este unul pe care vreți să-l dezvoltați?
Am colaborat cu câteva edituri în ceea ce privește tirajele de test, de zeci sau sute de bucăți, ori cu diferiți clienți finali, autorii, care au venit direct. Nu ni se pare un segment atrăgător, ci ne axăm pe printul publicitar.
Bănuiesc că folosiți mult cartoanele speciale.
În afară de cărți de vizită, nu prea folosim cartoane speciale. Din cauza prețului ridicat pe care le au clienții nu le vor. Este foarte greu să-i convingem. Avem clienți care vor lucrări realizate pe hârtie reciclată, dar renunță atunci când aud că ea este mai scumpă decât cealaltă. Sunt foarte puțini care merg în zona de produse speciale și de aceea am introdus tot felul de servicii care să-i ajute: lăcuire selectivă, tăiere cu laser, plastifiere etc. Dar și aici este mic segmentul celor care apelează la astfel de produse, tot din cauza costurilor.
V-ați gândit la o integrare mai bună a cărților de vizită în fluxul de producție prin realizarea unui website dedicat?
Avem un astfel de website unde oricine își poate crea singur o carte de vizită așa cum își dorește, se numește pucu.ro, pe care l-am integrat, în varianta update, și în website-ul afacereataonline.ro al celor de la Telekom. Acesta din urmă este dedicat micilor întreprinzători care găsesc acolo cam tot ceea ce au nevoie, website-ul având parte de o promovare foarte mare atunci când a fost lansat. Cu ajutorul aplicației noastre își pot realiza singuri cărți de vizită și afișe. Se pare că în România nu funcționează acest concept pentru că ne vin extrem de puțini clienți de acolo. Probabil din cauza faptului că românii sunt foarte grăbiți și nu au timp pentru așa ceva, preferând să dea un telefon și când au nevoie de cărți de vizită. Uneori este greu să convingem clienții să ne trimită măcar un e-mail cu solicitarea lor, nu doar să ne sune.
În aceeași idee am studiat și segmentul albumelor foto. În străinătate aceasta este o industrie foarte dezvoltată pentru că oamenii își fac albume foto cu tot felul de ocazii: atunci când vin din vacanță, când termină liceul, la aniversări, atunci când li se naște un copil, când adoptă un câine etc. și le oferă cadou rudelor și prietenilor. Orice eveniment din familie este un motiv pentru a-și face albume foto. Teoretic, și la noi s-ar putea face la prețuri mai bune pentru că avem o forță de muncă mai ieftină, dar avem aceleași echipamente, deci aceeași calitate. Însă ne lipsesc volumele. La noi nu există această mentalitate. În afară de nunți și botezuri, și nici acolo de fiecare dată, nu face nimeni un album foto. Și cu siguranță nu este vorba despre costuri pentru că vedem pe stradă câte mașini noi și scumpe sunt și în magazine câte produse de lux se vând foarte bine, ci vorbim despre faptul că nu avem timp. Noi stăm foarte prost cu managementul timpului.
Așa am încercat și cu QR codurile. Umblând mult prin alte țări am văzut cât de bine se mișcă această nișă acolo și am realizat un website unde poți intra, îți introduci datele, ți se generează un QR code și poți trimite automat comanda de tipar. Nu merge. Dacă avem o comandă pe lună din acel website. În acest moment nici nu-l mai promovăm pentru că investim mai mult în el decât produce, iar românul nu are timp pentru el.
Toată piața se plânge de probleme cu încasările. Lucrând cu clienți mai mici și realizând lucrări cu un cost total mai scăzut, probabil că o duceți mai bine din acest punct de vedere.
Avem și noi probleme ca toată piața și cu clienții mai mari, și cu cei mai mici. Am încercat să introducem anumite limitări, ca de exemplu plata cash pentru lucrări până într-o anumită sumă, dar sunt destul de mulți țepari pe piață. S-au mai împuținat, dar tot sunt prea mulți. Din păcate, legislația este permisivă cu astfel de firme. Ar trebui să fie pedepsiți mai drastic. La noi nu intră în zona penalului să ai un ordin de plată fără acoperire. Ar trebui impuse reguli clare în ceea ce privește plățile, adică să nu poți face o comandă fără să ai bani în cont, în ideea că te vei descurca cumva la scadență.
Cu cine lucrați, cu agențiile de publicitate sau cu clienții finali?
Și cu unii, și cu ceilalți. Mai mult cu clienții finali, dar avem și câteva agenții. Cele mai mari provocări profesionale ne vin de la agenții și asta ne place foarte mult. Plătesc mult mai greu decât ceilalți, dar oferă avantajul volumului. Cu clienții finali oscilăm între 30 și 60 de zile ca termen de plată, iar cu agențiile am ajuns și la 120 de zile. Problema cu astfel de termene este că, de fapt, îngrășăm băncile pentru că primind banii atât greu avem costuri pe care trebuie să le finanțăm prin linii de credit. Așa se ajunge la un cost suplimentar de circa 1% lunar pe care ori îl adaugi în prețul de vânzare ori îl susți din marja ta de profit.
Cum a evoluat cifra de afaceri a companiei în ultimii ani?
Am înregistrat o scădere în anul 2009, cam ca toată lumea, iar apoi am reintrat pe creștere. Am pierdut doi ani în ascensiunea cifrei de afaceri: în 2009 am scăzut, iar în 2010 am fost la nivelul lui 2008. Iar creșterile au fost de 10-15% anual. Pe noi criza ne-a găsit fără prea multe datorii sau rate și de aceea am rezistat atât de bine în această perioadă. Am crescut datorită faptului că ne-am mărit numărul de clienți pentru că volumele au rămas aceleași sau chiar au scăzut la unii clienți. Strategia noastră de criză a fost să ne menținem clienții și să atragem alții noi. Nu este dorința lor de a comanda mai puțin, ci este evident că nu mai au aceleași bugete. Iar noi am vrut să le fim alături și în această situație. De aceea am mai redus din prețuri, la fel ca toată piața, dar nu am scăzut sub un nivel profitabil pentru că vrem să rămânem în continuare în piață. Din acest motiv nu avem nici cele mai mici prețuri.
Care este previziunea pentru acest an?
Sperăm că vom crește în continuare pentru că ne-am diversificat oferta datorită dotării cu o mașină de gravat laser, dar și a faptului că am început să importăm direct mai multe obiecte promoționale. Vrem să ne concentrăm pe această latură a afacerii pentru că printul digital l-am dezvoltat destul, inclusiv prin ultima achiziție a echipamentului de producție de la Canon. În plus, pe partea de tipar am diversificat și materialele pe care putem printa. De exemplu, mai nou, realizăm cărți de vizită pe tablă sau cu NFC. Acesta din urmă este un înlocuitor al QR codului, dar este mult mai comod pentru utilizator. Acum sunt destul de puține telefoane cu cititoare NFC, dar probabil că într-un an sau doi va avea toată lumea astfel de telefoane.
Canon imagePress C6011
Proiectat pentru imprimerii comerciale şi departamente interne, imagePress C6011 oferă calitate excelentă a imprimării, soluţii noi pentru fluxul de lucru şi finisare internă extinsă pentru o recuperare sigură a investiţiei.
Rezoluţie: 1200 dpi x 1200 dpi, 256 tonuri;
Greutate hârtie: 60 – 325 g/mp;
Capacitate hârtie, magazie standard: 1.000 coli x 2 sertare (80 g/mp);
Capacitate totală de alimentare cu hârtie: maximum 10.000 de coli;
Capacitate totală de finisare a hârtiei: maximum 17.000 de coli;
Interfaţă: Ethernet (100Base-TX/10Base-T), USB 2.0;
Protocoale de reţea: TCP/IP* (LPD/Port9100/WSD/IPP/IPPS/SMB/FTP), IPX/SPX (NDS, Bindery), AppleTalk; compatibilitate *IPv4/IPv6;
Sursă de alimentare: 400 V (trifazic cinci fire), 32 A;
Consum energie: maximum 6,0 kW.